Formula 1: Piloti de legenda
1/10274
calendar_month 13 Aug 2015, 00:00
Cand ne gandim la Formula 1, ne gandim la regina curselor auto. Cea mai cunoscuta competitie auto beneficiaza, cum era de asteptat, si de fondurile cele mai mari, bugetele echipelor si salariile pilotilor fiind fabuloase. De-a lungul anilor, F1 a dat lumii cel putin cate un as in fiecare generatie, pilot care a captat atentia intregii lumi prin performante sau carisma.

Noi am facut un top al celor mai buni piloti de Formula 1, bazat pe performanete obtinute in marele circuit. Cine nu intra in top Nume mari, ca Ricardo Patresse, Gerhard Berger, Marrio Andretti, Mika Hakkinen, Emerson Fittipaldi, Nigel Mansell, Gilles Villeneuve, Stirling Moss sau Jackie Stewart. Cine sunt, atunci, cei 7 magnifici ale caror performante definesc Formula 1

Jack Brabham ¬ 3 titluri de campion
A participat in perioada de debut a Formulei, cand legendele ulterioare abia isi gaseau drumul. Australianul a luat primul titlu in 1959, alaturi de echipa Cooper, si a repetat performanta anul urmator. A incercat sa faca performanat si in anii urmatori, in conditiile in care masina pe care o avea la dispozitie era net inferioara noilor modele ale celor de la Ferrari sau Lotus. Din 1961 si-a pilotat propiul monopost, iar in 1966 a reusit sa castige din nou campionatul, fiind singrul pilot care a castigat titlul cu o masina care ii poarta numele.


Niki Lauda ¬ 3 titluri de campion
Austriactul a intrat in Marele Circ in 1974, in echipa lui Enzo Ferrari. Deja anul urmator castiga primul sau titlu, dupa 11 ani de seceta pentru calutul cambrat. Vazut ca favorit la titlul de campion si in ¬76, Lauda a suferit celebrul accident de la Nurburgring, cand franele i-au cedat. Rezultatul: arsuri de gradul 2 si 3, multiple fracturi si intoxicare dupa inhalarea fumului toxic. Lauda a revenit dupa doar 6 saptamani, cu bandaje vizibil insangerate. Campionatul din ¬76 s-a decis in ultima cursa, cand, pe ploaie torentiala, Lauda a decis sa se retraga, titlul revenind lui James Hunt. Austriacul revenise, insa la puterea sa maxima, iar ¬77 a fost anul sau, adjudecandu-si al doilea titlu. Urmatorii ani, Lauda a petrecut mai mult timp in mediul de afaceri, unde a incercat sa isi lanseze propria agentie aviatica. In F1 s-a mai impus o data, in 1984, la McLaren, inainte sa se retraga definitiv.


Nelson Piquet ¬ 3 titluri de campion
3 titluri are la activ si brazilianul care l-a inlocuit pe Lauda la echipa lui Bernie Ecclestone ¬ Brabham. Intrat in circuit in ¬79, Piquet s-a impus prima data in 1981, dupa care a inceput lupta cu marele Alan Prost. Si-a recucerit coroana pierduta, in 1983, a pierdut-o anul urmator in dauna lui Lauda, dupa care a urmat o perioada de seceta pentru talentatul brazilian, pusa pe seama slabei masini pe care o avea la dispozitie.

Din 1986 se muta la puternica echipa Williams, cu un salariu triplu, dar si cu un coechipier de legenda ¬ Nigel Mansel, cu care va avea una dintre celebrele dispute, pe circuit. Din rivalitatea celor doi va profita tot Prost. Ultimul titlu punctat de Piquet va fi in 1987.


Ayrton Senna ¬ 3 titluri
Un demn urmas al lui Nelson Piquet, Senna avea sa fie unul dintre cei mai indragiti piloti, gratie carismei sale. A inceput sa faca performanta la Renault si a fost repede transferat de McLaren, unde va face istorie. In 1988, super echipa McLaren ataca circuitul cu Ayrton si cu Alan Prost. Cei doi aveau sa fure campionatul, castigand 15 din cele 16 curse anuale. A urmat o lupta in 2, in care fiecare pilot a luat cate un titlu. Senna, in 1988, 1990 si 1991. In 1994, brazilianul se reintoarce la Renault, echipa Williams. Este si anul in care isi pierde viata in cursa de la Imola, la 34 de ani.




Alain Prost ¬ 4 titluri
Una din figurile legendare ale automobilismului, in general, francezul a luat prtimul titlu in 1985, in timpul luptelor fratricide intre echipierii de la Renault ¬ Nelson Piquet si Nigel Mansel. S-a impus si in 1986, dupa care a urmat o perioada de dominare comuna, alaturi de Senna. Francezul a mai punctat in 1989. Disputele cu patronii si coechipierii au facut din el o figura antipatica, spre deosebire de Senna, de exemplu. Ultimul titlu, al 4 lea, a venit pentru francez in perioada in care schimba echipele foarte des. In 1993, dupa plecarea si revenirea la McLaren si un episod scurt la Ferrari, Alan Prost a castigat la bordul unui monopost Williams Reanault. A fost si anul retragerii din circuit.


Juan Manuel Fangio ¬ 5 titluri
Argentinianul a fost emblema Formulei 1 in anii de debut ¬ perioada ¬50. A participat 7 sezoane si a castigat titlul cu 4 echipe diferite. A revolutionat circuitul, prin inovatiile aduse alaturi de mecanicii echipelor cu care a lucrat. Recunoscut pentru stilul plin de indrazneala pe pista, dar si pentru eleganta greu de egalat, Fangio s-a impus in 1951, 1954, 1955, 1956 si 1957, la volanul Alfa Romeo, Ferrari, Mercedes si Maserati. La volanul ultimului a si avut accidentul in care aproape si-a piedut viata, in 1952. Incredibil, dupa incident, avea sa revina si sa mai castige 4 titluri.


Michael Schumacher ¬ 7 titluri
Singurul pilot care a reusit sa treaca de peformantele lui Fangio. Germanul a omorat competitia timp de un deceniu. Lucrand activ la perfectionarea monoposturilor Ferrari, a adus constructorului italian cea mai buna perioada din istorie. De retinut ca primele victorii (1994 si 1995) au venit la bordul cvasi-necunoscutilor, atunci, de la Benetton. Dupa o perioada de acomodare, in care titlul a mers la Mika Hakkinen si Jaqcues Villeneuve, Schumi a confiscat competita, cu victorii in 2000, 2001, 2002, 2003, 2004.

Stilul sau a facut ca mari piloti contemporani ¬ Hakkinen, Montoya sau Barrichello sa fie mereu in umbra germanului. Retras in 2006, a anuntat o reintoarcere in Marele Circuit, dar s-a razgandit in urma unui accident de motocicleta suferit.

[yop_poll id="2"]