BMW X5 vs. Porsche Cayenne

8/8087
label Masini autorenew 13 Aug 2015, 00:00

"Cel mai mare risc pe care ti-l poti asuma este acela de a fi foarte prevazator". Cuvintele fostului prim ministru al Indiei, Jawaharlal Nehru se regasesc atat in politica desgnerilor de la BMW cat si in cea a celor de la Porsche care au incercat in ultimii ani impunerea pe piata mondiala a SUV-urilor. Desi nu sunt gandite pentru a servi ca instrument de divertisment, cu un plan de marketing bine alcatuit, cele doua modele au reusit sa populeze intr-un timp scurt strazile.

BMW a fost primul care a iesit la rampa in anul 2000 cu modelul X5 SUV dar si SAV(sport activity vehicle),o masina luxoasa cu performante surprinzatoare care se adapteaza atat conditiilor meteorologice.

Aceleasi calitati le are si modelul Cayenne al celor de la Porsche, care a fost lansat in anul 2003. Constructorii celor de la Porsche considera ca aceasta masina este fratele mai mare al modelelor 911 si Boxster, incercand sa o impuna pe piata cat timp trend-ul SUV era in voga.

Amandoua autovehiculele se ridica deasupra standardelor medii ale SUV-urilor, pot fi conduse mai bine decat marea majoritate a masinilor si sunt disponibile in varianta standard de motorizare V6 dar ofera ca optiune si motorul V8. Cu toate aceste asemanari ele sunt diferite.

Pe parcursul acestui articol ambele masini vor fi judecate in functie de performantele lor, design interior si exterior, sistem audio si alte facilitati. Castigatoare va fi desemnata cea care va obtine un scor cat mai aproape de 100 de puncte. Care dintre ele este mai tare

BMW X5 4.8i
Pret CIP: 55 195 $
Motorizare:4.8 litri DOHC, 32V V8
Cai Putere: 350 Cp cu 6300rpm

La capitolul performanta, BMW X5 castiga 18 puncte din 20. Are un demaraj puternic si poate atinge viteza de 100 km/h in numai 6,4 secunde, este limitata electronic la viteza de 240 km/h si are o cutie de viteze in sase trepte cu transmisie automata. Una dintre aspectele cele mai impresionante ale acestei masini este directia. La gabaritul acestei masini esti tentat sa afirmi ca numai un barbat puternic o poate conduce. Insa cine a mai condus un BMW stie mai bine ca feedbackul directiei este foarte bun si ca noul sistem AS(Active Steering) este foarte util la orice viteza.

Un alt semn distinctiv al celor de la BMW sunt franele care sunt active si foarte bine construite. Pentru a compensa greutatea noului model(este cu 200 de kg mai grea) producatorii au conceput niste frane mai mari situate in toate cele patru colturi care incetinesc rotile de 18 inci. Manevrabilitatea si suspansul sunt desavarsite, fapt ce se datoreaza intr-o mare masura distributiei armonioase a greutatii dar si suspensiilor.

Designul exterior primeste 19 puncte din 20 posibile. Inca de la debutul Sedanului din anul 1500 s-au pus bazele actualului BMW. Forma capotei dar si a farurilor impreuna cu alte elemente de design specifice acestei marci fac din primul model X5 o masina stilata. Modificarile aparute la cea de-a doua generatie sunt de bun augur si ii confera masinii un aspect mai agresiv mai ales datorita liniilor ascutite. Daca aveti impresia ca este mai mare aveti dreptate. a crescut atat in lungime cat si in inaltime si latime.

Designul interior primeste 7 puncte din 10. De pe scaunul soferului noul X5 este foarte asemanator cu alte modele ale celor de la BMW. Layoutul este intentionat si intuitiv. Singurul adaos este sistemul iDrive care a devenit practicat de multi dintre soferii din ziua de azi, chiar cu placere. Exista insa si conducatori auto care nu imbratiseaza aceasta idee. Un alt dezavantaj al designului interior este capacitatea de numai 62 de mc. Pentru a remedia aceasta problema cei de la BMW au pus la dispozitie o varianta cu trei randuri de scaune care este valabila pentru numai 1200 de $ in plus. Insa daca va ganditi sa alegeti aceasta varianta, ganditi-va de doua ori si tineti cont de spatiul destul de ingust care poate fi inconfortabil.

Sistemul audio si facilitatile au adunat 8 puncte din 10. Sistemul audio cu 12 difuzoare dintre care 2 subwoofer-e si sunet surround reprezinta unul dintre aspectele de lux ale acestei masini. Scaunele din fata ajustabile pe inaltime au fost modificate de la 8 la 10 trepte. Un pachet optional care costa 2 600$ ofera un display pe care sunt afisate informatii utile care se proiecteaza pe parbriz, impreuna cu camere video in locul traditionalelor oglinzi retrovizoare si un sistem de navigare inclus. Bancheta din spate este confortabila iar pasagerii se bucura de un sistem DVD, de asemenea optional.

Masina mai strange inca 17 puncte din 20 pentru ca desi este o masina scumpa iar pachetele optionale cresc simtitor pretul de plecare, multi soferi ar fi multumiti chiar si cu varianta standard, fara facilitatile extra.

Avand in vedere cine produce aceasta masina nu este de mirare ca modalitatea de conducere a acestui automobil este surprinzatoare. Modelul anterior se conduce usor in marea majoritate a scenariilor insa exista si cateva situatii de care poate fi usor depasita din punctul de vedere al manevrabilitatii si al stabilitatii. Noul model face fata cu brio celor mai grele conditii meteo de aceea la acest aspect primeste 18 puncte din 20.

Scor total 87 de puncte. Desi a fost conceperea acestei masini a fost o incercare indrazneata a celor de la BMW, s-a bucurat de succes inca din prima zi. Modelul anului 2007 a fost gandit in asa fel incat sa acopere lacunele meodelelor anterioare si se bucura de aprecierea specialistilor fiind considerat un SUV de top.

Porsche Cayenne S
Pret CIP: 57 200$
Motorizare: 4,5 litri V8
Cai Putere:340 cp @ 6000rpm

La capitolul perfomanta Porsche Cayenne obtine 18 puncte. Printr-o simpla intoarcere a cheii in contactul care este montat pe partea stanga a volanului pentru a respecta traditia Porsche, dai viata unui motor al carui zgomot poate fi usor comparat cu ragetul unei fiare salbatice. Dotata cu o transmisie automata, masina poate atinge 100km/h in 6,8 secunde si poate atinge maxima de 240 de km/h(limitare electronica). Avand o greutate de 2 tone si 270 de kg este mai usoara decat alte masini din clasa ei. Rotile standard sunt de 18 inci(19` si 20` sunt optionale), iar franele sunt foarte puternice.
Cayenne-ul are senzori electrici care masoara intotdeauna performanta si stabilitatea si care intervin numai cand pericolul este iminent. Aceste sistem de siguranta se numeste Porsche Stability Management (PSM).

Designul exterior obtine 15 puncte. Designul exterior al Cayenne-ului poate fi cel mai bine apreciat de pe scaunul soferului. Semnele distinctive ale marcii sunt destul de numeroase pe partea din fata a masinii, insa la o privire de ansamblu, aspectul exterior nu este atat de asemanator cu cel al unui SUV traditional. Daca il priviti din fata veti sti ca este un Porsche insa aspectul este un pic fortat. Din lateral Cayenne-ul arata mai bine, numai ca asemanarea dintre acest model si Q7 si Tuareg-ul celor de la Daimler-Chrysler este izbitoare. Este adevarat ca niciuna dintre masinile mentionate mai sus nu sunt masini "urate", dar de cate ori nu vi s-a intamplat sa va uitati dupa un Cayenne si sa spuneti ca e Q7

Designul interior obtine 7 puncte. Ergonomia acestui gigant este desavarsita, iar daca va tine buzunarul puteti obtine un minunat sistem de comunicatii pentru numai 3070$ si pentru inca 200 de dolari va puteti alege si cu un sistem de navigare. Atat volanul cat si bordul sunt facute conform traditiei Porsche. Capacitatea este de 63 de metri cubi, ceea ce este imens pentru un Porsche dar prea putin pentru un SUV de aceasta dimensiune. Scaunul soferului poate fi ajustat pe inaltime cu pana la 12 trepte, iar restul scaunelor nu sunt mai putin confortabile.

Sistemul audio cu 18 difuzoare, tuner si cd-player(pentru numai 650 de dolari puteti opta pentru un cd-player ce poate inmagazina sase cd-uri). Radio prin satelit, jurnal de bord electronic si telefon sunt numai cateva dintre facilitatile acestui bolid, de aceea la acest capitol Porsche Cayenne primeste 8 puncte.

Masinile produse de cei de la Porsche nu au fost si nu vor fi niciodata ieftine numai ca raportul calitate/ pret este rezonabil. Echipamentul standard al masinii este chiar generos, insa un cumparator se poate lasa usor furat de multitudinea optiunilor extra care le sunt oferite si care nu sunt tocmai ieftine. Din toate aceste motive ii mai acordam acestei masini inca 16 puncte.

Nu este deloc usor pentru un SUV sa indeplineasca visele tuturor soferilor mai ales a celora care prefera sa conduca o masina sport, dar Porsche Cayenne reuseste sa satisfaca orice sofer.

Scor total 82 de puncte din 100 posibile. Aparitia acesei masini a fost poate cel mai mare pariu pe care l-a facut compania de la aparitia modelului 911, dar la fel ca si atunci si acum au inregistrat un real succes.

Dupa ce ati urmarit, cu interes sper, aceasta incursiune in lumea masinilor va las pe voi sa decideti care dintre cele doua automobile este castigatoare. In alegerea dumneavoastra puteti sa tineti seama si de scorul pe care l-au obtinut la mica noastra analiza, dar va puteti exprima si propria parere.

Victor Ivan, Redactia Askmen.ro