Secretul papusii Barbie: bustul
8/8832
calendar_month 13 Aug 2015, 00:00


Istoria succesului papusii Barbie a inceput in anul 1956, cand Ruth Handler, coproprietara firmei de jucarii Mattel din SUA, colindand fara tinta strazile orasului Lutzern (Elvetia), a zarit in vitrina unui magazin statueta unei papusi de mici dimensiuni, care i-a atras atentia, relateaza marti MigNews, receptionat de Rompres.

Papusa elvetiana era intr-adevar originala! Primul lucru care iti sarea in ochi era parul bogat, buzele pline si bustul proeminent. Vanzatorul i-a explicat femeii ca aceasta este statueta Lilli, in voga printre barbatii elvetieni, care o cumparau nu doar in calitate de cadou pentru sotiile si copiii lor, dar si pentru placerea proprie.

Ruth, care visa de multa vreme la o papusa adulta, a fost incantata. A realizat atunci ce anume ii lipsea conceptiei sale: papusa trebuia sa aiba bustul mare, o frezura sexuala si buze apetisante. Intorcandu-se in SUA, Ruth i-a impartasit ideea sotului sau Elliot. Acesta a cumparat in graba drepturile de autor pentru statueta Lilli si sotii Handler au trimis-o, intr-o versiune stilizata, unui producator din Japonia, in chip de comanda.

Papusa a capatat numele Barbie, diminutivul de la Barbara, numele fiicei sotilor Handler. La o inaltime prevazuta de 1,83 cm, noii papusi i-au fost atribuite dimensiunile 96-46-96.
Barbie si-a facut prima aparitie in 1959 la Targul international de jucarii de la New York si, oricat ar parea de ciudat, aceasta nu s-a bucurat de prea mult succes, intampinand rezistenta parintilor care considerau degradant modelul. Familia Handler se afla in fata unui fiasco total, insa, le-a venit in ajutor o gaselnita de marketing.

Sotii Handler au imbracat papusa in costum de baie si s-au apucat s-o vanda in California. Nu se asteptau la un asemenea succes: in trei luni de vara au vandut, prin magazinele locale, circa 350.000 de exemplare. Dupa succesul repurtat de Barbie in California, a inceput o adevarata barbie-manie. Andy Warhol i-a dedicat un tablou, aflat si astazi la Muzeul de Arta Contemporana din New York. Astronautii au inceput sa ia cu ei papusa in spatiul cosmic, iar silueta ei de ceara se afla si intr-un muzeu din Paris.

Dimensiunile papusii Barbie le-a innebunit in anii `60 pe femei, care incercau sa slabeasca pentru a arata ca modelul de plastic. O oarecare Sidney Jackson si-a facut 20 de operatii plastice pentru a semana cu Barbie. Fenomenul declansat de Barbie a inceput sa fie obiect de studiu in randul psihologilor si specialistilor in marketing. Nu a trecut mult timp si Barbie a devenit idealul de plastic al femeii libere, eliberata de muncile casnice, de dominatia barbatului, de alte atasamente. Intr-un cuvant, idealul feministelor: femeia care se preocupa doar de persoana proprie.

Cluburile fanelor papusii Barbie, care le cereau parintilor noi si noi papusi de plastic s-au inmultit pe intreg mapamondul ca ciupercile dupa ploaie. In 1961, Barbie s-a ales cu un frate Ken si o sora Skipper, ceilalti doi copii care aparusera intre timp in cuplul Handler. In goana dupa venit, acesta ii atribuia papusii ba silueta actritei Marilyn Monroe, cu rochia ridicata ca de vant, ba chipul actritei Elizabeth Taylor, care devenise extrem de populara dupa succesul filmului Cleopatra, ba sexuala Pamela Andersson.

Barbie a mai aparut, dar in editie limitata, sub chipul Claudia Schiffer, Naomi Campbell, Spice Girls sau Kate Winslet din Titanic. Nici mediul politic n-a ocolit papusa: Barbie a fost imbracata in scafandru de astronaut, in timpul aselenizarii; apoi, in halat alb de sora medicala si trimisa soldatilor in Vietnam; a fost realizata in chip de negresa, in perioada detensionarii relatiilor cu americanii de culoare in SUA, devenind succesiv business-lady, femeie-diplomat, femeie-soldat. In urma cu doi ani, Barbie a aparut si in carucior de invalid. In perioada hippie, Barbie si Ken si-au crescut parul si au purtat blugi, apoi Barbie si-a scurtat fusta in epoca mini. In 1996, Barbie a devenit bruneta, iar dimensiunile sale s-au redus pana la 86-56-83, insa, se pare, ca psihoza Barbie a trecut.



Rompres