Atat arhitectii cat si inginerii pot fi considerati artisti pentru ca in mod constant imping limitele constructiilor, definind sortii si legile gravitatii cu scopul de a crea structuri care sunt mai mult decat functionale. Aceste structuri devin puncte de reper si afirmari ale indemanarii oamenilor. Incepand cu piramidele din Egipt si continuand cu Empire State Building, aceasta cursa de a atinge infinitul continua de secole intregi.
The Big Dig, Boston USA
Unul dintre cele mai agresive si intensive proiecte urbane din America de Nord, "The Big Dig" a fost proiectat pentru a rezolva problema congestionarii traficului rutier al orasului Boston. Autostrada cu sase benzi "Central Artery" din Boston a constituit inca din 1950 era principala cale de acces utilizata de navetisti, insa, in momentul in care traficul a devenit insuportabil, prin anii `80, guvernul si autoritatile locale au decis sa remedieze problema infrastructurii metropolei.
"Big Dig" este de fapt numele neoficial al proiectului "Tunelul Artera Centrala". Un megaproiect destinat transformariii autostrazii Central Artery, cea mai importanta artera de acces din inima Bostonului, intr-un tunel lung de cca 6 km pe sub oras. In proiect au mai fost incluse si prelungirea autostrazii care facea legatura cu Aeroportul International Logan prin intermediul Tunelului Tedd Williams. O alta componenta a acestui proiect indraznet o constituie si construirea podului Zakim Bunker Hill peste raul Charles. O data cu realizarea acestui proiect a fost creat si imensul parc Rose Kennedy Greenway chiar in centrul orasului.
Este unul dintre cele mai scumpe proiecte realizate vreodata in America de Nord si cu toate ca valoarea acestuia a fost estimata la 2,5 milioane de USD in 1985, s-au cheltuit cca 14, 6 milioane USD pana in 2006. Un accident fatal a ridicat grave probleme de securitate iar tunelul a fost partial inchis in vara acestui an. O parte a tavanului tunelului s-a prabusit in segmentul de sud al orasului. In acest grav accident si-a pierdut viata o persoana iar o alta a fost grav ranita. Una dintre benzile tunelului care face legatura intre oras si aeroport a fost redeschisa la inceputul lunii septembrie.
Autostrada suspendata initiala, cunoscuta sub numele de "Artera Centrala", a fost construita in anii 1950, devenind o autostrada statala care trecea prin centrul orasului Boston. La construirea acestei artere au fost demolate multe cladiri de birouri si de locuinte. Autostrada avea prea multe curbe periculoase si multe cai de acces. Se afla la o inaltime de 12 metri si facea legatura intre partea de nord a orasului si centrul comercial si financiar. Autoritatile locale au realizat inca dinainte de terminarea autostrazii ca artera era o greseala si au oprit lucrarile pentru a studia solutia optima de a finisa acest proiect. In cele din urma, ultimul segment al autostrazii a fost transformat intr-un tunel. Nu dupa mult timp autostrada s-a dovedit a fi ineficienta.
In anul 1969 , Fred Salvucci a gasit solutia remedierii problemei traficului din orasul Boston si a inceput construirea mai multor pasaje subterane care au ajutat la decongestionarea metropolei. Desi Big Dig a fost proiectat cu mult inainte, constructia acestuia a inceput de abia in anul 1982.
Acest articol face parte dintr-o serie de materiale dedicate marilor proiecte arhitecturale si ingineresti realizate de-a lungul timpului.
Alina Pavel, Redactia Askmen.ro