Ghid de pregatire pentru iarna: Cum iti pui la punct masina premium pentru sezonul rece

1/13724
label Diverse autorenew 24 Oct 2025, 12:00

Toamna târzie vine cu un farmec aparte, dar pentru orice șofer pasionat, ea aduce și semnalul că trebuie să se pregătească pentru provocările sezonului rece. Iarna, cu temperaturile ei scăzute, zăpada, gheața și materialele antiderapante de pe șosele, este cel mai exigent anotimp pentru orice automobil. Iar atunci când conduci o mașină premium, miza este și mai mare: nu vrei doar să ajungi în siguranță la destinație, ci și să protejezi o investiție considerabilă.

Pregătirea mașinii pentru iarnă nu este un moft, ci un ritual de bun simț care ține de siguranță, performanță și, nu în ultimul rând, de menținerea valorii mașinii tale. Iată câțiva pași importanți pe care ar trebui să îi ai în vedere.

Anvelopele de iarnă: Mai mult decât o obligație legală

Primul și cel mai important pas este echiparea cu anvelope de iarnă. Legea te obligă să le ai, dar logica și siguranța ta ar trebui să fie principalele motive.

Compusul de cauciuc al anvelopelor de vară își pierde elasticitatea și aderența la temperaturi sub 7°C, chiar și pe uscat. Anvelopele de iarnă sunt fabricate dintr-un material special, care rămâne flexibil la ger, iar profilul lor este proiectat pentru a evacua eficient apa și zăpada și pentru a oferi tracțiune pe suprafețe alunecoase. Amânarea acestei înlocuiri este un risc pe care nu merită să ți-l asumi.

Set dedicat pentru iarnă? O decizie inteligentă

Aici apare o întrebare strategică: montezi anvelopele de iarnă pe jantele existente sau investești într-un set complet de roți de iarnă? Procesul de montare și demontare a anvelopelor pe aceeași jantă, de două ori pe an, poate afecta pe termen lung atât anvelopa, cât și janta.

De aceea, mulți proprietari de mașini premium optează pentru un set dedicat de iarnă. Alegând un set de jante pentru Mercedes potrivite pentru sezonul rece, de exemplu, nu doar că protejezi jantele de vară, care pot fi mai scumpe și cu un design mai pretențios, de zgârieturi și de acțiunea corozivă a sării, dar eficientizezi și costurile pe termen lung. Schimbul de roți este mai rapid și, adesea, mai ieftin decât manopera de montare-demontare a anvelopelor.

Protecția caroseriei și a șasiului

Iarna este un atac direct la adresa vopselei și a elementelor metalice ale mașinii. Sarea și nisipul aruncate pe șosele sunt extrem de corozive.

Înainte de venirea primului îngheț, este recomandat să speli mașina în detaliu și să aplici un strat de ceară solidă de protecție. Acesta va acționa ca o barieră între lacul mașinii și agenții externi. De asemenea, pe parcursul iernii, încearcă să speli mașina mai des, insistând pe zona de sub aripi și pe șasiu, pentru a îndepărta depunerile de sare.

Lichidele și bateria: Verificări esențiale la temperaturi scăzute

Gerul este cel mai mare test pentru fluidele și bateria mașinii. Asigură-te că lichidul de parbriz pe care îl folosești este unul de iarnă, cu punct de îngheț la temperaturi scăzute (-20°C sau chiar mai jos). Verifică nivelul și concentrația antigelului din sistemul de răcire pentru a preveni una dintre cele mai costisitoare defecțiuni.

Nu în ultimul rând, dacă bateria mașinii tale are mai mult de 3-4 ani, mergi la un service pentru o verificare a stării ei. O baterie slăbită, care funcționează fără probleme toamna, s-ar putea să nu mai pornească într-o dimineață geroasă de ianuarie.

Pregătirea din timp pentru iarnă îți va oferi liniștea necesară pentru a te bucura de mașina ta în deplină siguranță, indiferent de vreme. Este un efort mic, dar care face o diferență enormă în experiența de condus și în protejarea investiției tale.

Sursă foto: Freepik