Despre femei si barbati

1/1166
label Diverse autorenew 13 Aug 2015, 00:00


Pentru glezna unei doamne
Evolutia in timp a canoanelor infatisarii carora li s-au supus stramosii nostri incepe poate chiar de la perechea primordiala, responsabila pentru prima invesmantarea corpului uman. Chiar daca civilizatia antica a stiut sa aprecieze frumusetea corpului uman lipsit de artificii vestimentare, imortalizand-o in numeroase scupturi de referinta, importanta hainei ca norma sociala s-a impus cu timpul, o data cu trecerea de la mentalitatea pagana la cea crestina.

Perioada Evului Mediu este plina de pudoare, fizica si spirituala si aceasta se reflecta in imaginea pe care o impune membrilor societatii.Vesmintele acopera siluetele din cap pana in picioare... Viziunea se reflecta in productiile artistice, mai ales in pictura predominant religioasa, in care se arata prea putin corpul uman, sediu al tuturor viciilor. Nu-i de mirare ca simpla intrezarire a unei glezne feminine producea privitorului efluvii de imaginatie...

Revenirea la idealul antichitatii se observa in operele artistilor renascentisti, precum Michelangelo, care, fara a abandona creatia cu subiect religios, indrazneste sa reprezinte -dupa secole de restrictie- corpul uman in infatisarea sa fireasca. Reactiile sunt pe masura, peste goliciunea personajelor Capelei Sixtine, Papalitatea terifiata picteaza de ugenta mantii. Femeia renascentista isi permite sa adopte look-ul" propus de Rubens, forme voluptuoase ce aratau sanatatea, bunastarea si statutul social femeii. A fost poate unul dintre ultimele taramuri utopice in care nu exista teroarea siluetei, caci istoria se va scrie de acum incolo dintre gratiile de metal ale coliviilor numite corset .

Anorexia nu s-a inventat in secolul XX
Femeia, o aparitie fragila, cu o silueta ireala de 15 cm circumferinta, platea cu zambetul pe buze si lesinurile de rigoare acest ideal estetic. Eroinele acestei tragedii vestimentare reproduceau pe scena sociala aceasi imagine a fertilitatii si abundentei incarnata de femeia matriarhatului, dar ajutate de artificii textile: talie subtiata de corset, bust supradimensionat tot de el, solduri augmentate de crinoline. Acest joc al iluziilor optice continua si astazi, cand chirurgia estetica a declasat trucurile vestimentare.

Nu doar femeile cad prada mentalitatii conform careia imaginea corporala trebuie cat mai mult disimulata. Dovada stau reprezentantii esteticii dandy", gata oricand sa sfideze normele vremii prin repudierea firescului si oferirea unei imagini inedite, sprijinita de toate eforturile accesorizarii, inclusiv machiajul fetei si corsetul care impunea diete frugale. Dandy nu se sfiesc sa accentueze latura feminina a infatisarii peste limitele admise de o masculinitate onorabila.

Revolutia lor estetica nu schimba insa temeliile sistemului de forte ce actioneaza in cadrul cuplului: barbatul, simbol al fortei fizice si spirituale si tovarasa sa de viata, papusa surazatoare, retinuta la domiciliu de datorie, de mentalitatea casnica si nu in ultimul rand, de vesmintele care stanjenesc miscarea. Barbie si Ken de astazi ilustreaza continuitatea imaginii cuplului tipic(precum cel din "pe aripile vantului") in constiinta colectiva.
Moarte eroului viril, vivat amazoana
in vreme ce imaginea masculina cunoaste putine abateri de la regula barbatului erou salvator, imaginea femeii prinde alte contururi. Sprijinite de personalitati precum creatoarea de moda Coco Chanel, care provoaca femeile la emancipare, dar si de actrite precum M.Monroe, apreciata pentru formele sale voluptuoase, femeia incepe sa rupa una cate una gratiile coliviei de prejudecati. Feminismul isi semneaza certificatul de nastere. Cele doua Razboaie mondiale marcheaza inceputul unei "societati fara tati"(P.Federn) si zguduirea valorilor traditionale. Femeile invadeaza teritorii pana atunci masculine, cer sa fie auzite si reusesc.

in consecinta, anii care urmeaza aduc o atmosfera diferita si, aparent, mai liberala. Aspectul noului mileniu: alura mai degraba atletica, care sa dea impresia de tonifiere si elasticitate musculara: se presupune a fi pe masura noii mentalitati. Femeia independenta invata sa investeasca cu orice pret acest valoros capital care este imaginea. in acelasi timp look-ul anorexic apare tot mai frecvent, direct proportional cu cresterea bicepsilor la genul masculin. Imaginea barbatului atotputernic este masura emfazei corporalitatii masculine- in opozitie cu cea fragila, delicata, vulnerabila: feminina.
Imaginea care da avant imaginatiei
Daca ne referim la imaginea corpului uman in publicitate atunci veti sti cu siguranta raspunsul la micul test pe care vi-l propun. Cine nu stie macar cateva reclame in care apar femeile superbe, ispititoare, mesagerele frumusetii, seductiei, si nu in ultimul rand, ale sanatatii. Dar cati ne aducem aminte de reclamele ce utilizeaza figuri masculine Indiscutabil, mai putine. Studiile specialistilor afirma ca, intr-adevar, productia publicitara uzeaza mai frecvent de imaginea corpului feminin si mult mai rar de cea a corpului masculin, preferandu-se fetele masculine.

Simbolistica legata de corp- ca sediu al instinctelor si, respective, de fata, ca simbol al identitatii, al ratiunii si chiar al inteligentei, vorbeste de la sine. Relateaza fara dubiu despre cum sunt vazute reprezentantele sexului frumos, mai intai in mentalul colectiv si apoi pe ecran, intr-o vadita opozitie cu sexul complementar.

Urmand cumva principiile Yin si Yang, nu demult a apus epoca in care se atribuiau feminitatii atributele de "seducatoare", "ispititoare","fermecatoare" dar- in acelasi timp-"pasiva", "tematoare", "lipsita de vointa sau initiativa"tot atatea sterotipii legate de femeie, de imaginea si de rolul sau in societate. Consumatori moderni de ambele sexe, cititori avizi ai revistelor "glossy", traiesc paradoxul lumii moderne(R.Radoslav), izolarea excesiva fata de celalalt in favoarea unei vizualizari la fel de excesiva, ce produce doar spatii ale aparentelor (aminteam in articolul anterior de emisiunile de tip Reality show).
A fi sau a parea
Evenimentele din 11 septembrie 2000 din New York si Washington raman repere ale modificarii de mentalitate in contemporan. Chiar daca zgarie-nori se mai pot ridica, nimic nu poate reda increderea in valorile pe care le credeam consensuale si reciproc impartasite. Tendinta inregistrata in perioada imediat urmatoare, denumita Noua normalitate (the New Normal) presupune reconstructia identitatii moderne. Pe terenul gospodariei urbane se joaca ultimul act al redefinirii rolurilor in cuplu.

Adoptarea de catre femei a unei pozitii mai active contribuie la o posibila inversare a rolurilor in cuplu. Asadar, suntem pe cale sa asistam la ceea ce va fi mancipation"-emanciparea barbatului Acum 20 de ani moda masculina, ingrijirea tenului si vanitatea in general, erau asociate cu barbatii homosexuali. Astazi, barbatii iau atitudine. Pe scena s-a ivit personajul metrosexual, urban, inedit, provocator. Confuzia persista atata timp cat societatea perpetueaza stereotipul homosexualului, ca fiind singurul barbat ingrijit. Afirmatia lui W.Lippmann, creatorul termenului de stereotip, ca "noi nu vedem inainte de a defini, ci definim inainte de a vedea", caracterizeaza situatia actuala.
Deci
Suntem atat de obisnuiti sa impartim lumea in "barbati" si "femei", in mod stereotip, fara sa bagam de seama ca dincolo de ecrane, de pagini scrise sau alte ziduri socio-culturale, exista o lume diferita de cea a aparentelor. Pericolul -atunci cand vezi lumea in alb si negru -este acela de a pierde numeroasele nuante care se inscriu in spectrul larg dintre polii celor doua genuri. in conditiile in care lumea se schimba neincetat si oamenii o data cu ea, discutia poate ramane deschisa.

Raluca, Editor Askmen.ro