Absolut Vodka
8/8900
calendar_month 13 Aug 2015, 00:00




Un succes peste noapte
ABSOLUT este un succes al zilelor noastre. Exportat prima data in 1979, ABSOLUT a devenit imediat una din cele mai bine vindute marci de vodca premium in lume. Este povestea unui succes peste noapte... dar totul a inceput in 1879.

Vodca suedeza isi are originile in secolul 15 cind suedezii au inceput distilarea spirtoasei numita "branvin", sau "vinars". Obtinuta din cereale sau vin importat, aceste spirtoase au fost initial folosite ca medicament si pentru fabricarea de praf de pusca.

Prima restrictie de alcool nu a avut nimic de a face cu abstinenta: alcoolul distilat pur si simplu era necesar pentru masina de razboi suedeza.
Data fiind natura umana, oamenii au gasit alcoolului in curind un numar de intrebuintari in scopuri mult mai recreative. Din secolul 17, alcoolul distilat pe care noi il numim azi vodca a devenit bautura nationala.

Lars Olsson Smith - Regele vodcii
Fenomenalul succes al lui ABSOLUT nu are decit un precedent : succesul celui care l-a introdus pe piata. Businessman de succes la 10 ani si antreprenor la 14 ani, Lars Olsson Smith controla o treime din vodca din Suedia in timp ce inca mai invata cum sa se barbiereasca.

Pentru jumatate din seclolul 19 el a fost cunoscut ca "regele vodcii". In 1879 a introdus un nou fel de vodca numit "Absolut Rent Branvin" (Vodca Absolut Pura), produsa folosind un metoda de distilare revolutionara.
Fara ca el sa stie, Lars Olsson Smith a introdus exact ceea ce un secol mai tirziu va deveni ABSOLUT VODKA.

Razboiul Vodcii.
Nu numai ca Smith a creat o vodca mai pura si mai buna la gust, dar a si inceput un razboi importiva orasulului Stockholm. Smith era un antreprenor in adevaratul sens al cuvintului si nu a primit cu bine monopolul orasului asupra spirtoaselor.

El a refuzat sa aplice pentru un permis pentru a-si vinde produsul in Stockholm si in loc de asta a deschis un magazin de vodca in vecinatatea distileriei, pe insula Reimersholme, chiar la marginea orasului. El isi vindea vodca oferind un drum cu barca din oras pe insula, o initiativa de marketing remarcabila pentru vremurile respective!

Magazinul a repurtat un suces imens, in ciuda monopolului pe spirtoase impus de Stockholm. Razboiul vinzarilor odata escaladat, s-au tras chair si focuri. Smith a raspuns prin extinderea business-ului, intorcindu-si privirile asupra sudului Suediei, o regiune faimoasa de secole pentru productia de vodca.

La sfirsitul anului 1870, mai bine de jumatate din alcoolul din Suedia era produs in regiunea Skane in sudul tarii. Inca odata, Lars Olsson Smith a pornit ofensiva, luind un numar de distilerii din regiune in timp ce blama canalele de distributie care vindeau ceea ce el considera a fi produse inferioare. El a folosit chiar si uniunile sindicale pentru a boicota magazinele care vindeau produse inferioare.

Spre sfirsitul secolului, Smith a inceput sa exporte vodca cu mare succes, ceea ce l-a facut sa devina unul dintre cei mai bogati oameni din tata, o avere pe care a pierdut-o, redoboindit-o si a pierdut-o din nou. Cind a murit in 1913, era fara un ban, lasind in urma numai datorii, scrisori pline de manie si procese.
Si conceptul ABSOLUT - o vodca mai pura, cu o mostenire de marketing cu totul inovatoare. Lars Olsson Smith: pe fiecare sticla, in fiecare sticla.

O noua generatie de pionieri.
Know-how-ul tehnic si simtul business-ului pe care le-a avut Lars Olsson Smith nu au pierit odata cu el. In 1970, un succesor de-al sau a devenit Lars Lindmark, presedintele Vin & Sprit AB. Lindmark s-a hotarit sa modernizeze batrina firma.

Cu ocazia apropierii aniversarii a 100 de ani de la lansarea "Absolut Rent Branvin", s-a hotarit sa exporte o noua vodca. Cea mai buna vodca care se putea produce cu tehnica de distilare moderna, un produs care era vechi de un secol: ABSOLUT VODKA.

Cu putina experienta in advertising, ambalaje, si pozitionare de produs, el a creat o echipa de marketing si a incercat sa vina cu o pozitionare pentru noua ABSOLUT VODKA.

Echipa lui avea scopuri mari, viza deja piata americana, cea mai competitiva piata de vodca din lume, dar si cea mai lucrativa. Piata americana consuma peste 60% din vodca produsa oriunde in lumea civilizata. Studiul obiceiurilor de consum din SUA a aratat ca in timp ce consumul de spirtoase total scadea, consumul de vodca premium crestea. S-a hotarit ca ABSOLUT VODKA sa fie pozitionata ca un produs premium cu o traditie bogata, pentru un consumator educat. A fost pentru prima data in acest secol cind Suedia a exportat un produs alcoolic la un asemenea nivel.

ABSOLUT in punga de hirtie
La inceput ideile s-au invirtit asupra originii suedeze. Au fost o serie de sugestii sa se numeasca "Vodca Blonda Suedeza" cu vikingi pe eticheta, si "Royal Court Vodka" cu o carafa inghetata. Era chiar si o sticla invelita in hirtie.
S-a simtit ca niciuna din aceste idei nu ar fi comunicat adecvat produsul si traditia. Cercetarile de piata facute au aratat ca era momentul pentru vodca premium. Era in mod clar o tendinta de consum inclinata spre spirtoase "albe", considerate mai pure si mai sanatoase. Era o nisa pentru vodca premium care putea fi dezvoltata.

Dar raminea inca intrebarea cum sa o ambaleze si sa o lanseze pe piata.
Au fost chemati in ajutor experti americani. Ei au recomandat cele mai moderne ambalaje cu etichete in culori stralucitoare, care sa iasa in evidenta pe raft. Ei au recomandat "o pata de culoare imperiala", care sa caricaturizeze atit de multe "teme tariste" existente pe piata. Echipa suedeza nu era deloc entuziasmata.
Incetul cu incetul au realizat ca raspunsul era acelasi ca si conceptul lansat in urma cu 100 de ani de Lars Olsson Smith.

O sticla de medicamente suedeza devine ultima moda de design
Marea noutate a venit atunci cind s-a ales in final sticla. Ca multe alte descoperiri, a fost o intimplare si privind in retrospectiva devine evident.

Omul de publicitate Gunnar Broman se uita intr-un magazin de antichitati in "orasul vechi" din Stockholm, cind a vazut o sticla de medicamente, un simbol cultural neschimbat de peste 100 de ani.

Sticla era eleganta, diferita, simpla si foarte suedeza. In secolele 16 si 17 vodca era vinduta in farmacii ca medicament care vindeca aproape orice de la colici la holera. Alegerea a fost o lovitura de geniu.

Diversi designeri suedezi au primit ca sarcina sa ajute echipa ABSOLUT sa dezvolte design-ul sticlei. S-a decis sa nu fie nici o eticheta care sa ascunda continutul limpede ca un cristal al vodcii.



Dupa multe discutii si prototipuri, echipa a ajuns la concluzia ca ar fi nevoie de un scris cu litere colorate. Culoarea albastra a fost alesa ca fiind cea ma vizibila si mai atragatoare, culoare care inca mai este folosita pentru faimosul logo ABSOLUT.

Un simbol modern
Noua versiune a sticlei de medicamente suedeza a fost curind declarata opera de arta a designului modern in sticla.

Forma care nu tine cont de timpuri, linia clara, sticla de o transparenta exceptionala, fabricata folosind un nisip cu continut scazut de fier, toate contribuie la o senzatie de claritate si simplicitate. Si claritatea a fost intotdeauna un cuvint cheie pentru vodka premium suedeza, chiar din vremurile introducerii ei de catre Lars Olsson Smith cu peste un veac in urma.

Numele Absolut
V&S Vin & Sprit AB avea acum un produs si un ambalaj. Ceea ce le lipsea era un nume. Produsul original se numea "Absolut Rent Branvin" care s-a modificat la "Absolut Pure Vodka" un nume care din considerente legale nu putea fi inregistrat in SUA -"absolut" era un adjectiv si nu putea fi trademark. Litera finala "e" a fost scoasa si astfel s-a despasit obstacolul legal si s-a adaugat o nuanta suedeza in plus.
Cuvintul "Pur" punea de asemenea probleme legale si a fost inlocuit. Sloganul "Country of Sweden" a fost adaugat intre elementele principale pentru a sublinia originea vodcii si traditia.

Nu se va vinde niciodata!
Cind echipa ABSOLUT a inceput sa caute un distribuitor in SUA, ei au intimpinat o atmosfera mai rece decit un pahar de cocktail inghetat.

O firma careia nu-i lipsea simtul previziunii era Carillon Importers Ltd. Cu sediul in Manhattan. Ea era condusa de Al Singer, un adevarat non-conformist care era gata sa accepte provocarea chiar din momentul in care a vazut produsul.

Compania avea un singur om de vinzare , Michel Roux, care juca un rol important in marketing-ul si distributia ABSOLUT. Cum ABSOLUT a crescut, Carillon a crescut impreuna cu ea, Al Singer a devenit presedintele Carillon si o forta de conducere care a stat in spatele succesului ABSOLUT.

Sticlei i s-au adus citeva schimbari de final -faimosul de acum medalion al lui Lars Olsson Smith a fost adaugat pe gitul sticlei care a mai fost lungit un pic. Primul lot de ABSOLUT VODKA a fost umplut la ditileria din Ahus pe 17 Aprilie 1979 si ABSOLUT VODKA a fost pentru prima data vinduta in Statele Unite in Boston 2 luni mai tirziu.

Ahus, Suedia
Fiecare picatura de ABSOLUT consumata in lume azi proivine din acelasi loc : distileriile din Ahus in sudul Suediei, o regiune faimoasa pentru vodca. ABSOLUT foloseste griu din lanurile din Ahus si apa din puturile de adincime din Ahus.

In acest fel, ABSOLUT are control total asupra tuturor fazelor de productie, si pot spune ca poate in mod personal sa asigure cea mai buna calitate de vodca pentru fiecare sticla in parte. Construita in 1906, distileria din Ahus combina tot ce este mai bun ca traditie de distilare cu tehnologia moderna.
Micul orasel de numai 10,000 de locuitori nu numai ca produce, dar impacheteaza si trimite milioane peste milioane de litri de ABSOLUT peste tot in lume.

Un succes rasunator in Statele Unite
In primul an pe piata americana, s-au vindut doar 10,000 de baxuri de 9.0L . Produsul a fost lansat in Boston, apoi New York, Los Angeles, San Francisco, si in final restul tarii.
Pina in 1982 ABSOLUT VODKA depasise principalul competitor din Finlanda care intrase pe piata Americana cu 10 ani mai devreme.

In 1985, a depasit si cel mai mare competitor american, devenind cea mai putenica vodca de import in SUA. In acelasi an, doar dupa 6 ani de la lansarea sa in Boston, ABSOLUT VODKA a intrat in topul 100 al celor mai bine vindute spirtoase din lume. Din 1994, ABSOLUT s-a clasat printre primele 10 branduri internationale de spirtoase premium.

Absolut in jurul lumii
Dupa succesul sau in tara de origine si in SUA, ABSOLUT Vodka a fost introdusa in cele mai multe tari din Europa, Asia si Pacific incepind cu mijlocul anilor 80.

Sursa: www.iqads.ro