Masini exotice: Bugatti Veyron 16.4

8/8074
label Masini autorenew 24 Oct 2025, 11:59

Pentru a face multe masini sa para ieftine, fara putere, conservatoare si comune, trebuie sa ai o masina deosebita in vedere. Pana acum, numai cateva masini in lume au reusit sa se distinga atat de bine dintre celelalte. Masini precum Ferrari Enzo, Mercedes-Benz SLR si Porsche Carrera GT imi vin acum in minte. Dar una le umbreste pe toate: Bugatti Veyron 16.4.

Trebuie sa fiu sincer si sa spun ca nu este usor sa faci o evaluare a lui Bugatti Veyron 16.4. Mai ales ca dupa depasirea termenului limita la care masina era anuntata pentru aparitia pe piata si dupa multe alte probleme, toti eram circumspecti. Stiti bine ca nu ar fi fost prima oara cand Bugatti ar fi naruit sperantele celor interesati aparand pe piata cu o masina proasta. De prin 1990, compania parinte a lui Bugatti, Volkswagen, ne-a atatat cu proiecte de masini exotice care insa nu au fost niciodata produse. Si cand vorbim despre VW, trebuie sa ne aducem aminte de rapida EB110 (peste 320 km/h) a anilor 1990 care luase mintile multora dar proiectul a fost oprit datorita intrarii in faliment a companiei. Dupa ce aceste probleme au fost rezolvate si masinile au inceput din nou sa paraseasca fabricile VW, indreptandu-se catre proprietarii de drept, era normal sa nu mai fim dezamagiti.

Bugatti este rapida. Si prin excelenta, exotica. Dar de ce spunem totusi ca se ridica peste multe alte masini de asemenea gen Trebuie insa sa vedem de ce este capabila din punct de vedere al performantei, dar si al luxului.

Luxul
Ar fi optimist din partea noastra sa speram ca Veyron va fi cea care va rupe traditia Bugatti, acea traditie care spune ca aceste masini sunt scoase in numar mic pe piata si ajung toate in colectii private. Totusi, pretul este mare, foarte mare, si de aceea poate si aceasta va urma traditia.

Cand vezi pentru prima oara un Bugatti Veyron 16.4, ce credeai despre aceasta masina se schimba radical. In primul rand, arata mult mai bine in realitate decat in poze. Stilul este placut si totul pare o opera digitala. La o inspectie mai amanuntita se pot observa detaliile exterioare ale masinii, precum numarul de branhii sau lipsa capotei ce acopera de obicei motorul.

Cand o vezi din exterior, te astepti ca inauntru sa stai chinuit, fara tot confortul necesar. Si totusi nu este deloc rau inauntru, printre decoratiile de piele si aluminiu. In loc sa aiba in interior randuri intregi de butoane si intrerupatoare, cum multi s-ar astepta, bordul si consola au doar controalele multifunctinale pentru tot ce este important. Rezultatul este imbucurator chiar si pentru cei care sufera de claustrofobie.

Veyron este o masina usor manevrabila. Cu tractiune integrala si motor quad turbo de 8 litri, in W16, Veyron iti pune la dispozitie 1.001 cai putere la 6.000 rotatii pe minut, ceea ce face ca tu doar sa apesi pe pedala si vei disparea. Bugatti Veyron 16.4 ajunge de la 0 la 100 km/h in doar 2.5 secunde, de la 0 la 200 km/h in doar 7.3 secunde, iar de la 0 la 300 km/h in 16.7 secunde. Viteza de top a acestei masini este de 405 km/h.

Inapoi in timp, designerul Ettore Bugatti apara mereu folosirea franelor mecanice la masini, pentru ca spunea ca masinile trebuie sa mearga, nu sa stea pe loc. Masina de astazi a abandonat cel putin jumatate din aceasta filosofie, folosind discuri ABS ventilate dublu in fata si in spate, de 39 si respectiv 38 de centimetri. Sunt suficient de bune pentru ca masina sa opreasca, de la 100 km/h, in doar 31 de metri. Masina este incaltata de cei de la Michelin, care se pare ca de data asta au facut o treaba foarte buna.

Este normal ca o masina de peste un milion de dolari sa ofere o paleta larga a optiunilor de exterior si interior. Traditia Bugatti sugereaza sa alegi o schema de doua culori, una principala si alta secundara, cu toate ca Veyron te orbeste si daca ar fi doar intr-o culoare. Veyron face destule declaratii de putere, asa ca poate ar fi bine sa fim mai conservatori si sa o lasam macar sa nu orbeasca pe cei care o privesc.

Verdictul
O masina de 1.4 milioane de dolari trebuie in mod evident sa nu dezamageasca, iar Veyron este una din putinele masini exotice care au un asemenea scor la performanta, stil si confort.

Scor: 48/50

Practicitate
Cat de practica este aceasta masina de 1.000 de cai putere Ei bine, mai mult decat va imaginati. Poate ca nu te simti in largul tau conducand un Veyron in plin trafic urban, dar sigur o poti face foarte usor. In timp ce unele masini nu stiu ce linie sa abordeze, Veyron s-a hotarat la o transmisie DSG in sapte trepte. Poti sa schimbi vitezele singur, sau sa lasi masina sa o faca (a doua optiune pare insa cea mai buna). Schimbarile de viteza sunt foarte line si executate in mai putin de 150 de milisecunde.

Iata care este cireasa de pe tortul Veyron: poti alege, in functie de viteza si puterea pe care le vrei, din trei tipuri de optiuni. Modul standard are o garda de 12.5 centimetri, flapsuir deschise maxim in fata si poate atinge viteza de 220 km/h. Modul handling face ca lucrurile sa fie interesante intre 220 si 375 km/h. Spoilerul din spate se extinde, pentru a tine masina la sol, iar garda se reduce, ajungand de la 7.8 la 8 centimetri. Modul top-speed este, bieninteles, ceva special. Trebuie sa introduci o a doua cheie si sa verifici cateva optiuni, inainte de a-ti lua zborul. Spoilerul spate ramane extins la maximum, da unghiul se regleaza pentru ca masina sa fie cat mai aerodinamica, iar garda masinii scade pana la a fi de 6.6 centimetri in fata si 7.1 centimetri in spate.

Bineinteles ca va dati seama ca aceasta masina cu 16 cilindri nu este facuta sa merga multi kilometri fara a-i umple rezervorul, asa ca trebuie sa fiti atenti. Veyron poate inmagazina 100 de litri de combustibil.

Bineinteles ca apar multe probleme la dezvoltarea si testarea unei astfel de masini, iar de aceea apar intarzieri se depasiri ale termenului limita. Pe de alta parte, este bine ca Bugatti si-a facut timp pentru a rezolva problemele ce sigur au aparut, pentru ca aceasta masina nu trebuie sa aiba probleme. Faptul ca Volkswagen este in spatele masinii ne da incredere ca aceasta este foarte bine asamblata. Cu subsidiarele Bentley si Lamborghini ca exemple, stim sigur ca aceasta nu este prima masina de acest gen scoasa pe piata de acestia. Pe de alta parte nu putem sublinia ca dealerii Bugatii nu sunt chiar la fiecare colt de strada, iar asta este intradevar o problema.

Verdictul
Tehnologia avansata si lejeritatea in condus, fac din Veyron o masina docila, care poate fi folosita cam pe orice tip de drumuri si trafic. Doar la capitolul ergonomie sufera putin, iar asta din cauza design-ului aventuros.

Scor: 44/50

Totalul este...

Chiar daca a aparut tarziu pe aceasta piata a masinilor exotice, a meritat asteptarea. Bugatti Veyron 16.4 chiar le-a furat painea multora. Pentru a te bucura de o astfel de masina trebuie sa te gandesti in primul rand la performanta. Veyron nu are nevoie nici de aprecieri, nici de scuze sau altceva. Daca insa nu este masina exotica perfecta, in mod cert este foarte aproape de acest statut. Scorul total: 92/100.

Mihai Popescu, Editor Askmen.ro