Intretinerea masinii
8/8090
calendar_month 13 Aug 2015, 00:00

Multi dintre noi nu sunt buni mecanici, iar multora nu le pasa de masina atata timp cat arata si merge bine. Dar un sofer responsabil trebuie sa-si reserve macar 10-15 minute la fiecare sfarsit de saptamana pentru a verifica componentele esentiale ale masinii sale. Daca dai masinii tale minimul de atentie de care are nevoie vei economisi mult timp si acei bani pe care i-ai plati la atelier. Iata cateva lucruri pe care le poti face chiar tu:

Verifica bateria
Multe baterii sunt atat de avansate ca nu mai au nevoie de intretinere. Au cam trecut vremurile cand il urmaream pe tatal meu cum umplea fiecare element cu pipeta...un anumit numar de picaturi, etc. Trebuie ca acum sa stii macar unde este bateria masinii tale si sa te uiti din cand in cand la ea pentru a te asigura ca nu curge acid din aceasta si ca are suficienta apa distilata. Starea bateriei, la masinile noi, se poate monitoriza. Nu trebuie sa tii minte decat ce inseamna fiecare culoare de pe indicatorul de monitorizare: albastru inseamna ca este bine, rosu inseamna ca trebuie sa-i adaugi apa distilata, iar alb inseamna ca trebuie reincarcata.

Verifica uleiul
Pentru o citire cat mai aproape de adevar, verificati uleiul cand masina este oprita si parcata pe un plan perfect orizontal. Daca uleiul este negru sau rosu inchis inseamna ca trebuie schimbat si pentru asta te vei duce la atelier, daca nu crezi ca poti face chiar tu asa ceva. Pentru a verifica nivelul uleiului, scoateti indicatorul si stregeti-l cu o carpa, apoi introduceti-l la loc. Apoi il scoateti iar si il tineti la orizontala, pentru ca citirea sa fie cat mai buna. Asigurati-va ca nivelul uleiului nu este mai sus decat nivelul normal. Poate fi putin mai jos, dar nu peste.

Alimenteaza cu antigel
Antigelul pastreaza temperature motorului constanta in orice conditii de vreme. Aveti grija sa nu puneti in exces pentru ca nu cred ca vreti sa stricati mecanismul si sanatatea motorului dumneavoastra. Antigelul trebuie adaugat cand motorul este rece. Incercati sa folositi un furtun pentru a turna exact, pentru ca nu este ok sa curga pe alte parti ale masinii.

Ai grija de cauciucuri
Pentru a fi in siguranta pe drum, mergeti la un atelier si ajustati-va rotile. Este foarte bines a faceti asa ceva macar o data pe luna, pentru a nu avea surprize. Puteti testa si dumneavoastra masina pe un drum plan. Accelerati si apoi luati mana de pe volan si nu facti niciun viraj cateva secunde. Daca masina "trage" intr-o parte sau alta, trebuie sa va programati la atelier pentru a va echilibra rotile.

Verificati de asemenea si presiunea din roti. Niste cauciucuri usor desumflate, nu numai ca nu ai siguranta maxima la viteza mare, dar masina va si consuma mai mult carburant. Este bine ca din cand in cand sa-ti cumperi o pereche de cauciucuri noi sis a le pui pe fata, iar cele mai uzate le muti pe spate.

Inlocuieste filtrul de aer
Tratati filtrul de aer al masinii la fel de atent cum a-ti face cu cel din casa (asta daca aveti asa ceva in casa). Cu cat respiri mai mult aer ce provine dintr-un filtru murdar, cu atat te vei simti mai rau iar plamanii tai vor lucra mai greu. Daca iti pastrezi filtrul curat, vei proteja mai bine si compresorul, care este responsabil cu racirea aerului ce intra si redirectionarea lui, prin intermediul acelor fante, in masina.

Nu iti ia mai mult decat ceteva minute pentru a verifica starea filtrului de aer. Se afla sub un invelis de plastic, sub capota masinii, si trebuie de obicei sa inlaturi acel invelis pentru a putea ajunge la filtru. Sa nu cumva sa uitati masina pornita cat umblati pe acolo. S-ar putea sa nu fie chiar bine.



Mihai Popescu, Editor Askmen.ro