Foamea romanilor de masini luxoase
7/7990
calendar_month 13 Aug 2015, 00:00
Obsesia romanilor pentru masini de lux este alimentata consistent de astazi, odata cu deschiderea primul showroom Ferrari din Romania. Dupa un an de tatonari, in care si-a revizuit politica de inghetare a extinderii retelei de reprezentante, conducerea celebrului producator a ales capitala Romaniei. Reprezentanta de aici va deservi si Bulgaria, Ucraina si tarile din fosta Yugoslavie. Este al treilea showroom din Europa de Est si are aria cea mai mare de acoperire.

De ce o fi ales Ferrari Romania Unul dintre motive este, cu siguranta, tocmai apetitul spectaculos al romanilor pentru masinile extrem de scumpe. Potrivit statisticilor APIA, in primul trimestru al acestui an, in Romania au fost cumparate cu 20% mai multe astfel de masini decat in aceeasi perioada a anului trecut.

Lexus- 42 de masini vandute, adica dublu, Maseratti - 8 masini vandute, de 4 ori mai multe, ca sa dam doar doua exemple. Nu suntem codasi nici la Ferrari. Pe strazile romanesti circula deja 60 de astfel de bijuterii care costa cel putin 110 de mii de euro. O treime dintre ele au fost inmatriculate anul trecut. In aceste conditii, targetul fixat pentru acest an de importatorul marcii Ferrari in Romania, Forza Rossa, 10-15 masini vandute, este chiar modest si, probabil, va fi depasit.

Instrumente de sfidare
Apetitul pentru masini de lux pare paradoxal intr-o tara care nu are nici macar drumuri potrivite pentru ele. In orase, si mai ales in Bucuresti, numai noaptea se poate circula fluent. In rest, traficul bara la bara anuleaza performantele unei astfel de masini.
Nu avem decat doua autostrazi si acelea, de obicei, destul de aglomerate si cu carosabil prost. Restul drumurilor, ele nationale sau europene, sunt fie pline de gropi, fie pline de carute si biciclisti. Numai bune pentru Ferrari.

Masinile acestea nu sunt insa cumparate pentru a fi folosite, ci pentru a fi etalate ca instrumente ideale de sfidare. Esential nu este sa le conduci, ci sa te sui sau sa cobolori de la volan sub privirile incarcate de invidie grea ale celor care n-au ajuns decat la Lexus sau BMW.

Nici macar despre pasiune pentru masini nu este vorba decat in putine cazuri. De obicei, vorbim despre snobismul infinit al unor oameni mici cu averi mari, facute peste noapte, care vor sa-si afiseze opulenta in cele mai extravagante moduri. Ca dovada, felul in care sunt conduse si parcate cele mai multe dintre aceste masini (va propun ca zona de studiu strada Radu Beller din Bucuresti, intre Sala Floreasca si Piata Dorobanti).

Te-ai gandi ca astfel de bijuterii pe 4 roti sunt iubite si protejate de proprietari. Aiurea! Sunt parcate in mijlocul strazii, sunt tarate peste borduri, incalca toate regulile de circulatie fiind mereu in pericol de a fi lovite sau de a lovi alte masini. Sfidarea se extinde asupra regulilor de circulatie si a celorlalti soferi.

Daca ne uitam persoanele de la volanul celor mai extravagante masini avem si explicatiile. De cele mai multe ori este vorba despre beizadele recompensate de parinti pentru nulitatatea lor sau despre fatute ideale pentru amestecul de frumuste si stupiditate, direct proportionale.

Pana la urma fiecare face ce vrea cu banii lui, insa, de multe ori, masinile de lux, foarte puternice, se razbuna si atunci devin o problema de securitate pe sosele. Scapate de sub control la viteze mari si pe drumuri nepotrivite se transforma in cosciuge pe 4 roti pentru ocupantii lor inconstienti si pericole publice pentru cei din jur.



Obsesia pentru masini
Obsesia pentru masini de lux este doar segmentul superior al unei obsesii generale in Romania - aceea pentru masini. Desi nivelul de trai este la coada Uniunii Europene, vanzarile de autoturisme cresc spectaculos de la an la an. Aceleasi statistici APIA ne arata ca anul trecut vanzarile de masini au crescut cu aprope un sfert fata de 2006.
Tendinta se mentine si pentru primele trei luni ale acestui an. Este o foame de nepotolit ale carei consecinte se vad cu ochiul liber - in primul rand trafic infernal, poluare si enorm de multe accidente rutiere.

In mentalitatea multor romani, masina este mai importanta decat casa, ca sa mai vorbim de calitatea alimentelor sau a hainelor. Este probabil si aceasta o trauma a anilor in care accesul la masini era restrictionat, ca si circulatia .

Obsesia pentru masina, cu segmentul ei de lux cu tot, este o dovada ca inca suntem departe de echilibrul unei tari asezate, cu valori si ierarhii clare si firesti.