Cum functioneaza airbagurile
calendar_month 13 Aug 2015, 00:00
Exact ca in cazul centurilor de siguranta din material textil care te tin lipit de scaunul masinii, conceptul de airbag (o perna moale care sa te protejeze in caz de impact) este deja folositor de ani buni. Desi majoritatea dintre noi au masini cu airbaguri, principiul de functionare al acestora este inca un mister. Iata ce se intampla atunci cand el intra in fucntiune.
- De ani intregi, centura de siguranta a fost raspunzatoare de milioane de vieti salvate, care altfel ar fi putut fi pierdute in urma unor coliziuni sau accidente teribile.
- Primul prototip de airbag a fost facut public in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial si se folosea in cazul avioanelor de razboi. In anii '80, a aparut pe piata primul airbag comercial pentru masina.
- Scopul unui airbag este sa incetineasca miscarea in fata a pasagerului, cat de mult posibil, intr-o fractiune de secunda, care urmeaza dupa un impact puternic.
- Airbagul are trei componente care ajuta la acest proces: balonul, senzorul si sistemul de umflare cu aer.
- Balonul este fabricat din material gros, de nylon si este impachetat bine in spatele volanului sau in bordului masinii sau, mai recent, in scaunul soferului sau in usa.
- Senzorul este dispozitivul care ii comanda balonului sa se umfle. Umflarea se intampla atunci cand apare o forta de coliziune echivalenta cu intrarea intr-un zid de caramida cu o viteza intre 16 si 24 de km/h. In interiorul acestui dispozitiv exsta un contact electric care ii transmite senzorului informatia ca s-a produs o coliziune. Senzorii primesc informatia de la un accelometru prezent intr-un microcip.
- Sistemul de umflare al airbagului inregistreaza reactia dintre nitratul de potasiu si azida de sodiu care produc gazul de nitrogen. Aerul fierbinte din nitrogen umfla astfel airbagul.
- La o secunda dupa ce airbagul s-a umflat si si-a indeplinit scopul, punga se dezumfla si tot aerul iese la fel de rapid prin gauri mici aflate in materialul airbagului, astfel incat persoana respectiva sa se poata misca.
- De fiecare data cand airbagul se umfla, in urma lui ramane o substanta alba sub forma de pudra. Aceasta este pudra de talc, pe care fabricantii de masini o folosesc pentru ca balonul sa se poata plia si mentine cat mai strans pentru perioade lungi de timp.
Noutati