Indiferent ce stil aveti in viata particulara - sport, casual, clasic sau elegant -, preferintele vestimentare personale raman abandonate la intrarea in cladirea unde va petreceti cel putin opt ore pe zi. Ceea ce purtati la birou va defineste ca om de afaceri si va puteti considera printre norocosi daca va simtiti confortabil in orice situatie intr-un costum croit impecabil si definit de o cravata discreta, asortata.
Tendinte in moda business
Chiar daca marile corporatii au impus o tinuta business, recunoscuta prin costumele sobre cu tenta eleganta, standardele in ceea ce priveste vestimentatia la birou a cunoscut o usoara relaxare. Totusi, expresia "imbraca-te pentru job-ul pe care ti-l doresti" este inca valabila.
Pentru a fi sigur ca ati scos din dulap hainele si accesoriile potrivite, observati mediul in care activati. In cazul in care lucrati direct cu clientii, felul in care sunteti vazut de ei este mult mai important decat adevaratul dumneavoastra stil vestimentar. Cu putina creativitate puteti da vestimentatiei o nota personala, prin intermediul unui accesoriu, de exemplu.
Lena Bottos, profesionista in resurse umane, spune ca atat timp cat sefii dumneavoastra incalca cateva reguli ale dress-code-ului, va este permis si dumneavoastra sa faceti mici ajustari in acest sens. Important este sa nu fiti primul din birou care trece aceasta bariera.
Unii manageri sunt conservatori si considera ca nu exista acel "business casual" in dictionarul de termeni al unui dress-code. In ceea ce priveste vestimentatia obligatorie, se poarta conservatorismul. De exemplu, angajatii Marriott care nu au uniforme de serviciu trebuie sa adopte o tinuta de afaceri si sa poarte sacou, camasa si cravata ori de cate ori se gasesc in zonele publice ale hotelului. Se accepta si jachete si pantalon sport, cu camasa si cravata. Atat acestea, cat si costumele clasice trebuie sa aiba culori asortate si sa fie de bun gust. Nu se accepta imbracamintea sport, si nici cea extravaganta.
Haine care cer mariri de salariu
Ganditi-va pentru o secunda daca dumneavoastra ati plati mai mult pentru o masina murdara, chiar daca ati fi constient de valoarea ei. Negocierile salariale se pot ivi oricand, deci in fiecare zi aveti ocazia sa spuneti ceva prin simpla alegere a hainelor pe care le imbracati. Exista cateva reguli foarte simple care va pot ajuta sa va conturati o imagine convenabila. Nu va ganditi sa cereti o marire de salariu daca purtati: culori puternice, butoni sau nasturi prea mari, tricouri, sandale sau pantaloni sport, tricouri imprimate cu mesaje ori desene care pot ofensa.
Accesorii si body art la locul de munca
Cathy Cluff, director de marketing si publicitate crede ca, in general, tot ceea ce tine de body art este vazut intr-o lumina negativa in lumea afacerilor. Lumea modei, cu cerintele ei, poate fi un punct destul de puternic care sa va modifice negativ drumul carierei, mai ales daca sunteti adeptul ultimelor tendinte. Deci, daca faceti parte dintre cei care isi doresc sa fie din toate punctele de vedere in pas cu moda, nu uitati ca tatuajul si piercingul nu trebuie sa fie la vedere. Retineti insa faptul ca firmele pot limita libera exprimare a angajatilor, atat timp cat nu se suprapun peste drepturile lor cetatenesti.
In privinta accesoriilor, se aplica din nou regula "mai putin, mai mic", trecandu-se treptat catre "mai nimic". Barbatii nu ar trebui sa poarte nici un fel de cercei, nu sunt permise ornamentele faciale, inclusiv bijuterii, iar tatuajele si body-piercing-ul nu trebuie sa fie vizibile.
Pantofii trebuie sa fie curati, bine intretinuti si lustruiti in fiecare zi. Din motive de siguranta, tocurile nu trebuie sa depaseasca 5-6 centimetri. Nu se accepta cizmele, pantofii sport si sandalele, pentru ca nu confera un aspect profesional. Parul barbatilor trebuie ingrijit si tuns pana la sau mai sus de gulerul camasii.
Mihai Popescu, Editor Askmen.ro