Idei de business: Transporturile agabaritice, o afacere buna pentru antreprenorul potrivit
calendar_month 20 Iun 2016, 00:00
De multe ori se spune ca barbatii sunt indragostiti de afaceri si ca sunt mai intreprinzatori decat femeile. Avem mereu un plan de afaceri in minte si pana la urma, trebuie sa recunoastem ca nu este nimic rau in asta. De asemenea, ne plac lucrurile facute la o scara mare, cea mai mare daca se poate. :) De multe ori, in afaceri trebuie sa gandesti asa pentru a reusi, dar in acelasi timp trebuie si sa fii pregatit sa infrunti provocari majore, de la care multi altii s-ar da inapoi.
Stim cu totii ca aproape orice afacere implica si transport, mai ales acum cand poti trimite si primi comenzi worldwide, dar ce ne facem atunci cand trebuie sa transportam obiecte imense, utilaje sau vehicule dintr-un loc in altul? Americanii au pentru asta o expresie, "Think biga" si, in domeniul transporturilor, asta inseamna sa apelezi la cele agabaritice - mijloace de transport aparte, pe care foarte putine companii le pot pune la dispozitia clientilor.
Ce sunt transporturile agabaritice?
Probabil ca multi dintre noi am vazut inca de mici astfel de convoaie prin oras si am fost fascinati de ele, insa putini s-ar fi gandit ca vor avea vreodata nevoie de asa ceva in viata. Pentru cei care detin sau manageriaza afaceri de productie, mai ales in industria usoara sau in agricultura, nu se stie niciodata cand va fi nevoie de unul. Transportul agabaritic este unul special prin care se muta fie niste utilaje extrem de grele, fie motoare sau chiar vehicule. Nu este cel mai des intalnit tip de transport pe drumurile de la noi, dar cu siguranta este cea mai spectaculoasa aparitie, una foarte greu de realizat, tocmai pentru ca implica si o atentie speciala.
La cine poti apela pentru transporturi agabaritice?
Exista multe companii de transport de marfuri care ofera servicii diversificate (chiar si de la transport frigorific pana la unele speciale, de substante periculoase). Insa numarul celor care realizeaza transporturi agabaritice este mai scazut. In primul rand, camioanele, remorcile si trailerele necesare pentru acestea sunt mai scumpe si mult mai greu de intretinut. De aceea, putine firme se incumeta la astfel de operatiuni.
Sa gasesti o firma adaptata complet nevoilor tale poate sa fie mai greu, pur si simplu pentru ca sunt mai putine in Romania. Insa cele existente opereaza la nivelul intregii tari sau transporta de cele mai multe ori si international.
Ai deja o firma de transport marfuri si te gandesti cum sa o extinzi? Numarul relativ redus de firme care ofera astfel de servicii te poate convinge sa intri si tu in astfel de afaceri, pentru ca este loc destul pentru fiecare.
Cine are nevoie de transporturi agabaritice?
Transporturile agabaritice sunt utilizate intr-o varietate de domenii, dar cel mai des sunt cerute de catre patronii de firme de constructii, de agricultori sau de cei din domeniul productiei.
Cele mai multe transporturi agabaritice constau in transport utilaje. Atunci cand lucrezi in agricultura, ai putea sa ai nevoie de combine sau silozuri. Acestea sunt foarte grele si spatioase, deci necesita conditii speciale. In constructii se transporta bare de metal, macarale, structuri metalice sau grinzi de beton. Motoarele, vagoanele, barcile sunt necesare in transporturi, in timp ce containerele sunt folosite la depozitare, dar transportul lor prin tara este unul greoi. Turbinele eoliene si rezervoarele sunt alte marfuri care solicita transporturi agabaritice. Asadar, firmele de transport care ofera clientilor astfel de servicii ajung sa colaboreze cu patroni din numeroase domenii si din toata tara.
Ce documente ai nevoie?
Pe langa logistica necesara, scumpa si grea, mai exista si alte motive pentru care multi refuza sa se implice in astfel de transporturi, dar daca esti o persoana intreprinzatoare care nu se sperie usor, probabil ca nici acestea nu ar trebui sa reprezinte un motiv pentru a da inapoi.
Din cauza necesitatilor mai speciale, transporturile agabaritice au nevoie de aprobari speciale din toate locurile pe unde trec. Sa nu uitam ca obiectele transportate pot sa acopere si doua sau chiar 3 benzi de mers, pot avea lungimi de cateva zeci de metri si greutati care se masoara in zeci de tone, ceea ce pentru drumurile din Romania nu reprezinta niciodata o veste foarte buna. In plus, sectiile de politie si primariile din localitati se implica si ele in transport, pentru siguranta celorlalti participanti la trafic si pentru a supraveghea buna desfasurare a lucrurilor astfel ca aprobari in plus pot fi necesare.
Studii, escorte si stabilirea de trasee
Treaba unei firme de transporturi agabaritice nu se opreste insa aici. In functie de dimensiunile obiectelor transportate, poate sa fie nevoie si de insotitori civili sau chiar de politie. Utilajele mari si grele pot sa fie destul de periculoase, iar dimensiunile si greutatea lor determina vehiculul de transport sa mearga foarte incet, incurcand astfel traficul. Cu alte cuvinte, transportul trebuie sa fie semnalizat de alte vehicule, rolul acestora fiind si acela de a tine restul participantilor la trafic la distanta.
Pe de alta parte, uneori sunt necesare studi si planificare a traseelor. Se investigheaza starea drumurilor, starea vremii, numarul de benzi sau posibilitatile de a ocoli orasele, asa ca un astfel de transport trebuie sa fie pregatit din timp, pentru ca necesita mult timp si multa munca.
Profitabilitate? Da, exista
Firmele de transport sunt afaceri bune daca sunt manageriate asa cum trebuie. In plus, este un domeniu in care iti poti crea tot felul de relatii peste hotare, relatii care te pot ajuta sa iti faci munca mai usoara, dar si sa iti largesti orizonturile si colaborarile in alte tari sau chiar si pe alte continente.
O mare parte dintre firmele din Romania, mai ales din constructii, apeleaza la transporturile agabaritice, desi sunt putine firme care ofera astfel de servicii. Asadar, nu ezita sa vrei mai mult, mai ales daca ai deja o firma de transporturi. Este nevoie de planuri de afaceri minutioase, investitii si de multa rabdare, dar oare nu asa au pornit, de fapt, toate firmele?