Cum sa fii un star la birou
7/7745
calendar_month 13 Aug 2015, 00:00
De mai mult de un deceniu, Robert E. Kelley a incercat sa gaseasca un raspuns la intrebarea "Cum putem deveni un star la locul de munca", prin cercetari in cadrul unor companii precum AT&T, 3M si Hewlett-Packard. Raspunsul, spune Kelley, nu este nici unul dintre acestea: "Nu ceea ce au in cap le face pe staruri sa straluceasca, ci modul in care se folosesc de aceste lucruri"

Ce trasaturi are un star
- Un star are charisma.
- Ca orice vedeta, o persoana care "straluceste" se preocupa de ceilalti.
- Stie ca nu este vedeta decat daca cei din jur il vad astfel. Cunoaste asteptarile, nevoile ascunse ale celorlalti.
- Are grija de imaginea sa in fata superiorilor, dar si a subalternilor.

In cartea "Cum sa devii un star la locul de munca: noua strategii pentru a avea succes", Robert E. Kelley ofera un model care sa ii ajute pe angajati sa se ridice la nivelul starurilor. "Majoritatea oamenilor stiu ca starul exista in ei insisi", spune el, "dar din diverse motive, nu a iesit inca la suprafata, ii vad pe ceilalti reusind, oameni cu aceleasi abilitati si talent ca si ei care au succes mult mai repede. Multi isi doresc sa fie mai productivi, sa faca tot ce le sta in putinta, sa isi folosesca potentialul la maximum, dar nu stiu cum". Am selectat cateva dintre concluziile sale si, cu ajutorul Mihaelei Perianu, Managing Partner AIMS Human Capital Romania, le-am gasit trimiteri la piata locala, acolo unde a fost cazul.

Semnul de star este inscriptionat pe spatele tricoului Exista in jur de 45 de versiuni care explica de ce unii angajati sunt staruri, ca de exemplu, inteligenta, abilitatile sociale, nivelul de energie, motivatia intrinseca de a reusi, increderea in sine. Exista si explicatii care pun accentul pe factori de mediu: a deveni un star inseamna sa ai postul sau seful potrivit. Timp de 2 ani, Kelly a testat toate aceste explicatii. Rezultatele au fost uimitoare: nici unul din acesti factori nu diferentiaza angajatii obisnuiti de staruri. El a dezvoltat teoria "spatele tricoului". Inteligenta, personalitatea, abilitatile sociale, factorii de mediu se afla "pe partea din fata a tricoului", fiind energia potentiala. Insa cel mai important este modul in care ne transformam energia potentiala in energie cinetica. Aceasta se afla "pe spatele tricoului". Secretele conditiei de star nu se afla in caracteristicile personale, ci in modul in care oamenii isi fac treaba.

Primul pas pentru a deveni un star este initiative. Pentru staruri, initiativa inseamna: sa faci ceva in plus fata de ceea ce este mentionat in fisa de post, sa ii ajuti pe ceilalti membri ai echipei, sa iti indeplinesti fiecare sarcina de serviciu pana la capat si sa-ti asumi responsabilitatea pentru ceea ce ai facut, insa, inainte de a face ceva in plus, asigurati-va ca va indepliniti bine sarcinile care v-au fost incredintate.

Mihaela Perianu completeaza: "Initiativa arata ca angajatului ii pasa de organizatie, ca isi vede locul de munca ca pe o afacere personala. Deseori auzim afirmatia: , sau . In centrele de evaluare si dezvoltare pe care le organizam, urmarim din ce in ce mai des competenta numita care sondeaza gradul de implicare al angajatului in viata organizatiei. Din pacate, oamenii nu inteleg ca muncind cu sufletul, contribuie in primul rand la construirea carierei lor, si de abia in al doilea rand la dezvoltarea organizatiei in care lucreaza".

Aveti o retea de contacte formata din staruri Starurile isi folosesc retelele de contacte pentru a-si creste productivitatea. Ele cauta mereu persoane pe care le pot adauga la reteaua lor de contacte. Orice intalnire, eveniment social sau de afaceri sunt folosite ca o oportunitate de a-si largi reteaua de contacte.



Va imaginati cariera ca o constelatie de proiecte Angajatul obisnuit termina un proiect, se duce la seful sau si intreaba: "Ce trebuie sa fac mai departe". Starul incepe cautarile cu sase luni inainte de a incepe un proiect si se intreaba: "Prin ce gen de experiente am trecut in ce proiect sa ma implic astfel incat sa fiu mai valoros companiei". Starurile isi aleg urmatorul proiect inainte de a-1 termina pe cel la care lucreaza. Ceea ce auzim in general de la angajatii obisnuiti sunt plangeri: "Totul se face pe pile. Cele mai bune proiecte sunt date spre rezolvare starurilor. Ele iau ce vor si noi derulam ceea ce ramane." Proiectele nu se acorda pe pile, ci starurile stiu cum sa anticipeze urmatoarele faze ale jocului, pe cand angajatii obisnuiti asteapta ca jocul sa vina la ei.

Perspectiva ampla asupra postului si companiei Angajatii obisnuiti "sufera" de viziune gen tunel: vad lumea din punctul lor de vedere, pe care il pastreaza indiferent de situatie. Starurile vad lucrurile dintr-o perspectiva mult mai ampla: "Ce cred competitorii mei Dar colegii Dar seful".

Sunteti un discipol al starurilor Cand oamenii aud termenul "star", se gandesc la "prima donna". Starurile se pricep sa ii ajute pe ceilalti sa aiba succes. A fi discipolul cuiva inseamna sa stii ca nu poti avea mereu rolul principal. Cand se afla intr-o echipa in calitate de membru si nu lider, starurile stiu sa se adapteze. Daca vad ca liderul o ia in directia gresita, stiu cum sa isi exprime o parere diferita intr-o maniera agreabila si fara a submina autoritatea liderului in cadrul echipei. A fi un bun discipol nu inseamna sa ai o atitudine pasiva in asteptarea ordinelor. Ar trebui sa va dati seama ce trebuie facut inainte sa vi se spuna.

Sunteti familiarizati cu modul in care functioneaza compania Starurile dau dovada de "constiinta organizationa-la": inteleg modul in care functioneaza organizatia. Stiu in cine pot avea incredere si pe cine ar trebui sa evite. De asemenea, stiu cum sa "circule" printre diversele interese aflate in competitie in organizatie - le recunosc pe cele importante si pe cele ce pot fi ignorate. Starurile acorda atentie conflictelor, care in majoritatea organizatiilor nu sunt suficient "ventilate". Dar cum se poate dezvolta "constiinta or-ganizationala" Aflati parerea sefului despre ce se intampla. Vorbiti cu cei care au vechime in organizatie si aflati parerea lor.

Vorbiti si cu starurile. Mihaela Perianu comenteaza: "De multe ori oamenii se plang ca e prea multa politica in organizatiile unde lucreaza si ca se consuma multa energie in solutionarea conflictelor interne si depistarea polilor de putere. Politica reprezinta pentru multi un factor de stres si ca atare un motiv pentru care parasesc organizatia.

De multe ori in alegerea unui loc de munca, oamenii tin cont numai de pachetul salarial, de beneficii si de numele companiei, intrebarile de genul: care este cultura organizationala, ce tip de personalitate au cei cu care voi interactiona cel mai mult, care sunt valorile/misiunea companiei, ce stil de management are aceasta, nu apar la interviul de angajare. Un star este foarte atent in alegerea unui loc de munca si pleaca de la premisa ca el alege, si nu neaparat ca este ales".

Ce faceti luni dimineata Daca sunteti un angajat obisnuit si doriti sa deveniti un star incepeti prin a va privi cu sinceritate si a le privi si pe staruri, intrebati-va: "Ce fac ele si eu nu Si ce anume din ceea ce fac imi sta in cale". Apoi deveniti un discipol al starurilor: faceti ce fac si ele. Veti sti ca progresati atunci cand veti avea feedback de la colegi. Va vor intreba daca nu vreti sa fiti in echipa lor. Veti primi telefoane de la persoane care doresc informatii. Veti sti ca eforturile dau roade pentru ca veti incepe sa fiti inclus in activitatile care conteaza. Vestea buna este ca toate aceste abilitati pot fi invatate. A deveni un star la locul de munca este comparabil cu imbunatatirea jocului de golf sau tenis.

Ce nu trebuie sa faca un star
- Nu permiteti propriilor ambitii sa fie mai presus de compania unde lucrati, veti avea foarte repede dusmani.
- Observati momentul de dezvoltare al companiei pentru a "intra in ritm" cu ea.
- Nu va intrebati "ce poate sa faca firma pentru mine ca sa ajung un star". Aceasta este o responsabilitate pe care trebuie sa v-o asumati.
- Nu uitati ca fiecare schimbare pe care o initiati depinde de oameni.

Mihai Popescu, Editor Askmen.ro