Cum sa faci marketing de Sarbatori
calendar_month 13 Aug 2015, 00:00
Orice producator, pentru a avea succes la consumatori in perioada sarbatorilor de iarna, atat din punct de vedere al vanzarilor, cat si al imaginii, trebuie sa isi adapteze strategia de comunicare si marketing nevoilor si comportamentului de consum din acea perioada.
Una dintre strategii este aceea de a lansa pe piata produse relevante pentru consumator in perioada sarbatorilor, cum este de exemplu Tuborg Christmas Brew, o bere de sezon cu un gust special, sau in Franta cand se lanseaza un vin special de sezon - Beaujolais.
Pentru produsele mai putin relevante pentru perioada de iarna, strategia este aceea de a le promova mai mult si de a adapta comunicarea din perspectiva spiritului de sarbatori (exemplu: "Brandul X iti ureaza Craciun Fericit"). Exceptia o constituie confectiile si ofertele speciale pentru cadouri.
Pentru a se bucura de succes, produsul de sezon trebuie promovat pe o perioada mai lunga de timp. in afara de cresterea vanzarilor, pentru un producator este important sa stie daca investitia in produsul special conceput a meritat. Iar un ingredient esential pentru reteta succesului este legatura emotionala care se stabileste intre produs si consumatorul caruia ii este adresat acest produs.
Creierul uman este impartit in doua emisfere: cea dreapta, care este responsabila cu deciziile rationale, si emisfera stanga unde se regasesc intuitia si creativitatea. De Sarbatori, deciziile de cumparare sunt influentate de emisfera stanga. Ca urmare, consumatorii sunt mai receptivi la produsele speciale si iau decizia de cumparare in functie de produs si de atmosfera care il inconjoara, in momentul in care ia decizia de cumparare, orice persoana tine cont de destinatia produsului: pentru distractie, petreceri si asa mai departe.
Pornind de la aceste studii de comportament, ce incercam noi si ceilalti producatori sa facem Daca in mod normal perioada Sarbatorilor incepea la jumatatea lunii decembrie, pentru a prelungi starea speciala de Sarbatori, compania noastra a inceput promovarea produselor inca de la inceputul lunii noiembrie.
Asa cum se intampla si in capitalele europene, toate strazile si magazinele sunt pregatite cu mult timp inainte de Craciun pentru a crea starea de bine si de bucurie specifica acestei perioade.
Oamenii sunt foarte mult influentati de mediul in care traiesc, iar perceptia lor poate fi usor mentinuta. Lansarea unor produse speciale are avantaje, dar si multe dezavantaje pentru un producator.
In momentul lansarii Tuborg Christmas Brew in Romania, am pornit cu ideea de a starni o mare curiozitate in randul consumatorilor si o asteptare la fel de mare pentru o bere produsa in cantitate limitata si disponibila doar intr-un scurt interval de timp: noiembrie - decembrie. Dezavantajul principal consta in faptul ca investim foarte mult sa lansam si sa mentinem pe piata un produs timp de o luna si jumatate, dupa care il retragem. Eforturile de productie, distributie, marketing si publicitate sunt considerabile.
Foarte multi producatori fac greseala de a se folosi de reducerea de preturi din perioada de iarna, pentru o perioada prea lunga, in ideea de a vinde mai mult. Nu trebuie sa uitam ca dupa sarbatorile de iarna, incepand de la jumatatea lunii ianuarie, vine o perioada in care consumatorul devine rational.
Acum este momentul in care decizia de cumparare este dominata de emisfera dreapta a creierului uman, de aceea in comunicare devine important sa ne adresam creierului ca un tot.
De aceea, orice marketer trebuie sa fie pregatit si cu un plan de promovare dupa sarbatori. De asemenea o atentie aparte trebuie acordata si clientilor care sunt supermarket-uri sau magazine mici.