Ai tras din greu tot anul, ai avut de foarte multe ori success, iar acum astepti recunoastere. Dar in ciuda realizarilor si increderii dumneavoastra, va ganditi ca se vor anula toate eforturile din cauza lipsei dumneavoastra de initiativa. Stiti ca nu ati dat deloc dovada de initiativa si va ganditi daca este sau nu o problema.
Multi oameni vad initiativa ca pe ceva misterios si asta deoarece nu inteleg cum initiativa s-ar putea masura. Din pacate, initiativa este de obicei luata in calcul foarte serios de seful dumneavoastra, mai ales la un sfarsit de an.
Multi oameni nu inteleg ce este initiativa si asta deoarece ea nu inseamna sa atingi un scop, ci pur si simplu sa treci o bariera si sa faci ce crezi ca este bine fara a mai cere de 100 de ori sfatul si fara a tine 100 de sedinte. Chiar daca nimeni nu te roaga sa faci ceva, daca ai o solutie la o problema a companiei pentru care lucrezi, ia initiativa si incearca sa rezolvi acea problema. Nu este nimic magic, ci pur si simplu trebuie ca mereu sa te gandesti la binele companiei si sa fii dispus sa ajuti si acolo unde practic nu iti este locul, sau nu este treaba ta.
Trebuie sa iti dai seama cand este nevoie de initiativaCat de bine intelegi nevoile sefului tau si ale companiei Poti sa faci lucrurile care conteaza cu adevarat
Initiativa se rezuma practic la a face acei pasi atat de necesari companiei tale, si nu la a pierde timpul cu probleme neimportante. Pentru a face distinctie, incearca sa-ti dai seama ce impact ar avea o actiune a ta asupra colegilor de echipa, asupra sefului, sau asupra companiei.
Daca ajungi la un raspuns care iti spune ca o asemenea actiune ar conta foarte mult si ar fi in beneficial tuturor, fa-o.
Nu este timp, sau nu sunt resurse
Daca asa stau lucrurile, fii pregatit sa muncesti mult si incearca sa gasesti colegi care sa faca acelasi lucru, fara a dispune insa de resursele pe care le are seful dumneavoastra.
Nu realizeaza importanta unei probleme
Faci o analiza cat mai corecta a unei probleme Daca poti sa faci asa ceva inseamna ca poti si sa si rezolvi acea problema.
Nu este ok sa actionezi
Exista de multe ori motive, de orice natura, care fac in asa fel incat lucrurile sa fie realizate intr-un anumit mod, sau deloc. Uneori aceste motive nu sunt bune, dar poate ar fi bines a nu insisti.
Cere aprobare si abia apoi treci la treaba
Cere aprobarea sefului tau. Nu are sens sa urmaresti un proiect ce nu va fi aprobat vreodata de superiori. Pregateste o prezentare a proiectului tau si incearca sa gasesti putin timp sa discuti acel mini-proiect cu seful tau.
Numai dupa ce ai feedback-ul pe care ti l-ai dorit ar trebui sa incepi sa pui totul cap la cap; asta insa doar daca feedback-ul este pozitiv si aveti aprobarea directa a sefului.
Un plan de actiune bine pus la punct si detaliat va raspunde la urmatoarele intrebari:
In beneficial cui este
Avand in vedere ca este un proiect pe care dumneavoastra il initiati, este necesar sa aveti suportul de a merge mai departe, mai ales daca implica si alti oameni care trbuie sa mai renunte la o parte din timpul lor liber.
Cum se adreseaza planul nevoii de la care a pornit
Fa in asa fel incat toata lumea sa inteleaga intreaga imagine a ceea ce vreti sa faceti. Ce incearca sa rezolve si cum.
Care sunt task-urile specifice si obiectivele
Care este rolul fiecarei persoane in proiect Cu ce anume trebuie sa se ocupe fiecare Ce responsabilitati vor avea
Cum poate fi masurat succesul proiectului
Toata lumea vrea sa stie cand va fi proiectul gata, dar si ce inseamna succes sau esec pentru acest proiect. Daca proiectul este de success, ce se va intampla In caz de esec, ce se va intampla
Care sunt asteptarile
Managementul companiei asteapta mult sau putin de la acest proiect Cum faci sa-i convingi sa adopte o pozitie Daca asteptarile sefului dumneavoastra sunt prea mici, proiectul dumneavoastra nu va fi considerat drept unul de importanta. Daca asteptarile sunt prea mari, poate va va fi greu sa le satisfaceti in scurt timp si de aici sa apara conflicte si dezamagiri.
Accepta si ia in calcul sfaturi ale sefului tau
Asadar, ai obtinut aprobarea de a duce acest proiect mai departe, dar seful are anumite precizari de facut, sau poate unele preferinte. Ar fi pacat sa nu iei in calcul aceste sfaturi pentru ca, de cele mai multe ori, de-aia este seful tau...pentru ca are idei bune si are o vedere de ansamblu foarte buna.
Sorin Barici, Editor Askmen.ro