Beneficiile asertivitatii in bussiness
7/7737
calendar_month 13 Aug 2015, 00:00


Fiecare om are drepturi. Demnitatea unui om se naste din aceste drepturi. Nu trebuie sa ignori drepturile celui de langa tine daca vrei ca si ale tale sa fie respectate. Acesta constituie princiupiul de baza al asertivitatii. Asertivitatea inseamna un comportament civilizat, obiectiv si rezonabil astfel incat sa putem transmite celor din jur mesaje clare despre ce simtim sau dorim. In momentul in care am reusit sa cedam presiunilor doar atat cat este necesar, atunci si incredere in sine capata alte dimensiuni. Vorbim despre capacitatea de a ne controla sentimentele, dorintele, asteptarile si, in acelasi timp, suntem receptivi la necesitatile celor din jur. Ne situam astfel undeva intre pasivitate si agresivitate.

De ce sa vorbim despre asertivitate in bussines Pe langa persoane foarte bine pregatite profesional si experienta de munca foarte vasta, companiile atrag in pozitiile de conducere persoane asertive. S-a nascut credinta ca aceste persoane vor fi capabile sa stimuleze, sa motiveze echipa in care vor fi integrati. In consecinta, asertivitatea a devenit un criteriu extrem de important in selectia profesionala.

Vorbeam la inceput despre legatura implicita dintre asertivitate si drepturi. Iata cateva dintre acestea: a dori ceva, chiar daca vei putea san u obtine acel lucru; ai dreptul sa-ti exprimi opiniile si sentimentele; poti lua decizii si le poti schimba daca simti ca este necesar. Poti accepta o cerere sau poti de accord cu ea intre anumite limite. In actiunile pe care le inteprinzi, poti sa dai explicatii, sau poti sa refuzi sa le oferi; si poti refuza fara sa te simti vinovat.

Cum actionezi in comportamentul asertiv Trebuie sa fii direct, sa-ti exprimi gandurile, ideile, nevoile in mod liber si fara a avea tendinta de a te scuza pentru ele. Fac parte din tine. In acelasi timp, trebuie sa-ti asumi responsabilitatea propriilor tale opinii si sa fii constient ca nu sunt adevaruri universale. Trebuie sa fii calm sis a-ti pastrezi controlul, san u te lasi influentat. Raspunsurile tale sa fie caracterizate de obiectivitate si multa politete.

O pozitie asertiva poate fi castigate prin strategii pe care cei mai multi dintre noi le-am aplicat fara sa avem constiinta lor. Una dintre acesta este cea denumita "discul stricat". Apelam la o astfel de strategie atunci cand vrem sa obtinem raspunsul dorit la o cerere justificata. Iti stabilesti un obiectiv si repeti, sub diferite forme si contexte, respectiva cerere pana obtii rezultatul dorit.

O alta tehnica este aceea de abordare a criticismului. E dificil sa primesti critici fara sa sa raspunzi emotional la acestea si fara sa ai tendinta de a replica in acelasi mod. Pentru a evita aceste lucruri trebuie ca in discutie sa pui accent pe continutul critic, nu pe comportamentul critic si, mai ales, prin controlarea propriilor emotii negative. Interlocutorul nu trebuie interrupt, trebuie sa aiba ragazul de a-si exprima opiniile. In acelasi timp trebuie sa primeasca din partea ta certitudinea ca este ascultat si ca ai inteles ce vrea sa spuna. Si critica este ceva natural si, macar partial sau in principiu, trebuie sa fii de acord cu ea. Foloseste-o ca pe un atuu in imbunatatirea proriei imaginii.

Ultimul pas este acela de a gasi rezolvarea problemei impreuna cu interlocutorul. Acest demers ii va da incredere si, in acelasi timp, tu iti vei castiga aprecierea. Vei fi primit ca un om care apreciaza, un om pe care oamenii se pot baza.

Trebuie sa fii calm si sigur pe tine si convins ca este ceea ce-ti doresti.
Asertivitatea este un comportament care se poate invata prin autocunoastere si prin exercitiu. O data dobandita, aceasta achizitie ne face sa ne simtim mai bine in pielea noastra si sa devenim mult mai eficienti.

Alina Pavel, Redactia Askmen.ro