askmen.ro  »  Going Out  »  Filme  »  Volver:"elogiul matriarhatului"

Volver:"elogiul matriarhatului"

1/14576
calendar_month 13 Aug 2015, 00:00


Cine i-a vazut filmele stie ca Almodovar are un cult pentru femei (in toate ipostazele lor, inclusiv travestitii). In filme le iubeste, le adora, le venereaza... In viata privata prefera barbatii! Dar de ce le iubeste Raspunsuri simple si posibile via Cartarescu (toate gasibile in "Volver"): "Pentru ca au un fel de-a rezolva probleme care te scoate din minti. Pentru ca au un fel de-a gandi care te scoate din minti. (...) Pentru ca trec cu un curaj neasteptat peste toate servitutile anatomiei lor delicate."

Si ilustrez doar una din afirmatiile de mai sus cu secventa in care (Raimunda) Penelope Cruz, (departe de a fi o mimoza), se chinuie sa "cazeze" cadavrul sotului intr-o lada frigorifica. Treaba nu e deloc usoara: trupul mortului parca-i de plumb si nu se lasa tarat cu una cu doua, iar peretele cazii e prea inalt. La accentuarea senzatiei de chin contribuie si modul in care e filmata scena: acolo unde altii ar fi simplificat totul din montaj in doua cadre, unul cu fata modificata de efort a femeii si altul cu mortul pravalit zgomotos, Almodovar prefera un cadru lung, continuu, in care camera insista, de la distanta, zeci de secunde asupra opintelilor Raimundei... Dar e atata caldura si sensibilitate in felul in care ibericul ne arata aceste lucruri incat cuvintele sunt absolut de prisos!

Dictionarele nu lasa loc de interpretari: "volver" are sensul de "a se intoarce". Dar la Almodovar avem de-a face cu o extindere semantica, o imbogatire prin invecinare, un supliment de sens. La el "volver" inseamna mai ales "a invia": un personaj se intoarce din morti (e loc suficient de discutii asupra acestui fapt tocmai prin prisma finalului de care pomeneam) si revenirea sa printre cei vii, de care este inextricabil legat, le resusciteaza acestora destinele. Exagerand un pic, avem un film despre invieri si reinvieri (metaforice sau nu) cu moartea pe moarte calcand la propriu.

Orice s-ar zice, Almodovar are stiinta dozajului. Filmele sale sunt o osmoza de ingrediente care, desi nu au ce cauta unele langa altele sau unele intr-altele, nu produc indigestie (asa cum se intampla cand sunt folosite de altii). Produsul finit are intotdeauna aroma, gust, consistenta si confirma vorba lui Wong Kar-Wai care zicea ca un film bun e ca o mancare buna. "Volver", ultima isprava a lui don Pedro (de) Almodovar, are de toate. Regizorul spaniol a pus laolalta si (putina & amaruie) comedie, si telenovela (dar siropul si zaharul nu ataca dintii si nu brutalizeaza alte glande), si thriller (dar fiorii iti dau cu adevarat tarcoale abia la sfarsit, ca in "The Sixth Sense" sau "The Others"). Si daca tot am vorbit de mancare, atunci pot spune ca din toata aceasta combinatie a iesit e un omagiu adus bucatariei fusion, in care, culme a rafinamentului, Almodovar stie sa fie cool prin a nu mai fi cool.

O iubesc neconditionat pe Penelope Cruz cam de la "Abre Los Ojos" incoace. In "Volver" - al treilea film cu Almodovar - paseste apasat (dar ce zic eu apasat, cand mersul ei e o poezie ce ma duce cu gandul la eroticele lui Emil Brumaru) pe aliniamentul neo-realist al femeii frumoase, puternice si cu personalitate, impus candva de Sofia/Sophia Loren... Mi-era greu sa cred ca va putea bate cineva performanta acesteia din "La Ciociara", dar uite ca s-a intamplat.
(ultima paranteza: momentele din "Volver" in care gateste pentru echipa de filmare aflata in oras amintesc de nazbatia numita "Woman on top", dar le-am alungat repede ca pe o musca sacaitoare).



smoothoperator, Editor Askmen.ro

Cauta in site