Asterix si Vikingii / Asterix et les Vikings
4/4149
calendar_month 13 Aug 2015, 00:00

Eveniment important! In micul orasel galez isi face intrarea Goudurix, nepotul sefului, iar Astrix si Oblix primesc sarcina de a scoate din el un barbat adevarat. Sub aparenta aroganta, acest tanar originar din Lutetia nu este decat un mare las, iar antrenamentul de soc de care va avea parte risca sa nu aiba prea mari sanse de reusita...

In acelasi timp, vikingii debarca in Galia, hotarati sa gaseasca un campion al fricii" care va putea, dupa cum le-a promis magul lor, sa ii invete sa zboare, caci in mintea lui frica iti da aripi"...

Rapirea lui Goudurix de catre vikingi este o adevarata catastrofa. Astrix si Oblix trebuie sa faca tot posibilul pentru a-l gasi. In timp ce ei pleaca in cautarea lui in Marele Nord, tanarul lor protejat, picat fara voia lui in mijlocul unui complot infam, o descopera pe frumoasa si curajoasa Abba, descoperind ca uneori dragostea are efectul unui pumn... Un adevarat soc al culturilor!

NOTE DE PRODUCTIE
Micutul erou galez revine in forta in lumea desenului animat intr-o aventura care ne poarta pana in Marele Nord si care ne face cunostinta cu un tanar galez din Lutetia care nu va lasa pe nimeni indiferent... Combinand spiritul care a reprezentat marca celebrei benzi desenate cu cele mai bune tehnici de animatie, AXTERIX SI VIKINGII pune in valoare in totalitate lumea amuzanta, surpinzatoare si tandra imaginata de Goscinny si Uderzo. Mai-mai ca iti vine sa crezi ca toata echipa filmului a baut din potiunea magica a lui Toutatis!

LA INCEPUT A FOST RASUL
Felul in care a luat nastere Astrix: Albert Uderzo spune: Eu si Ren Goscinny ne spuneam mereu: daca tot suntem prost platiti in meseria asta, macar sa mai radem si noi! Asa ne-am hotarat sa punem mai mult umor in munca noastra decat se obisnuia in acea vreme sa se foloseasca in benzile desenate.

Astfel am ajuns, proces care a fost de altfel lipsit de orice calcul, sa inventam povestiri care sa poata fi citite pe doua nivele. Trebuia ca atat copii cat si parintii sa se poata identifica cu banda desenata. Am facut treba asta fara sa ne dam seama macar... De fapt, intre prima aparitie a personajului in ziarul Pilote in care a aparut Astrix prima data si varianta mea a personajului au trecut 3 luni. Am muncit pe branci pentru a gasi tema galezilor, dupa care, intr-un sfert de ora, puseseram bazele personajelor si a povestii din spatele acesteia."

Albert Uderzo explica: Ideea unui nou desen animat bazat pe aventurile lui Astrix nu era ceva nou pentru mine. Existau deja sapte adaptari, fiecare cu o evolutie diferita. Dar atunci cand m-am intalnit cu echipa de studio care isi propunea sa faca ASTRIX SI VIKINGII, entuziasmul lor m-a convins si am acceptat. Ei au inteles exact ce voiam eu. In filmele precedente, gaseam ca personajele nu joaca destul, se aflau tot timpul in miscare, in valtoarea actiunii, dar nu jucau. De data aceasta, ei au reusit sa faca personajele intr-adevar umane."

O AVENTURA CE LEAGA DOUA LUMI
Natalie Altmann, producatorul executiv al filmului, spune: Ne-am dat seama ca erau multe lucruri din universul lui Astrix care nu fusesera exploatate si progresele enorme la care s-a ajuns in ulmii ani in animatie ne permiteau sa ne imaginam un tratament demn de aceste personaje. In ziua de azi exista talente in Franta si in toata Europa care permit relansarea unei productii a povestii lui Astrix la nivel foarte inalt." Natalie Altmann continua: Proiectul a debutat cu a actiune foarte agreabila: am recitit toate albumele! Cautam o poveste solida, universala.



Am cazut de acord asupra episodului Astrix si normanzii". Vikingii au cucerit toata Europa si detineau deci o dimensiune europeana si una internationala. In acelasi timp, conceptul filmului, frica, este de asemenea un subiect absolut universal. Pe de cealalta parte, Goudurix este un vector de identificare foarte puternic, atat pentru publicul tanar care se recunoaste in acest personaj cat si pentru parinti. Pe parcursul construirii scenariului, s-a consolidat si logistica tehnica. Am cautat cele mai mari talente in domeniu. A trebuit sa apelam la mai multe studiouri, caci nici unul nu oferea individual toate aspectele de care aveam nevoie. Am avut sansa de a intalni doi realizatori, Stefan Fjeldmark si Jesper Mrller, care s-au identificat perfect cu proiectul si au stiut cum sa il convinga pe Albert Uderzo.

Ca si cum viata ar imita arta (benzile desenate si filmul), noi, galezii", am ajuns sa facem echipa cu vikingii" danezi, dar contrar evenimentelor din poveste, totul a decurs cat se poate de cordial! Stefan Fjeldmark comenteaza: Chiar daca universul lui Astrix este tipic frantuzesc, nu se limiteaza la tara sa de origine. Eu sunt danez si am copilarit cu el. Din echipa filmului au facut parte mai mult de zece nationalitati, iar fiecare dintre membrii echipei aveau o legatura foarte puternica cu aventurile lui Astrix.

Ceea ce au creat Uderzo si Goscinny are un caracter universal. Cu totii stim ca actiunea se desfasoara in Franta, dar efectul este perceptibil la nivelul tuturor natiunilor. Benzile desenate au fost traduse in 111 limbi si dialecte! Cu totii ne simtim aproape de personaje, de emotiile lor si de motoarele care le pun in miscare. In Franta, Germania, Italia, Spania, toata lumea simte aceleasi lucruri."

INFRUNTAND EMOTIILE:
PERSONAJELE
Scenaristul Jean-Luc Goossens povesteste: Am pornit de la Astrix si normanzii", un episod plin de idei remarcabile. Sa crezi ca frica iti da aripi" este o idee in acelasi timp absurda si geniala: Vikingii cred ca in ziua in care vor invata ce e frica pe care inca nu o cunosc vor putea sa zboare. A fost necesar sa se creeze un scenariu, sa se restructureze povestirea pentru a o adapta pentru cinema. Umorul absurd, personajele, inventivitatea dialogulurilor, jocuri de cuvinte toate acestea au avut o prezenta simtitoare in benzile desenate, dar nu puteam sa le transpunem ca atare in film. In cinema cel mai important e suspansul, desfasurarea actiunii, emotia si antrenul. Pentru mine, miza a constat in transformarea acestei benzi desenate foarte amunzante intr-o comedie de actiune."

Natalie Altmann: Am avut doua dificultati majore: trecerea de la forma scrisa la film si aspectul interational al acestei productii, care nu trebuia sa ii faca sa rada numai pe francezi. In alta ordine de idei, s-a pastrat proportia dintre gagurile care se bazeaza mai mult pe vizual menite pentru copii si spiritul mai adult care constituie particularitatea lui Astrix". Aceasta dubla lectura permanenta este un atu veritabil."

Jean-Luc Goossens: Cu aceasta ocazie am lucrat prima data la un film de animatie, dar am tratat personajele ca si cum ar fi fost reale. La final, acest scenariu ar fi putut fi montat ca un film artistic. Chiar si atunci cand vine vorba de personaje atat de cunoscute ca Astrix si Oblix tot descoperi fatete, nuante ale caracterului lor care pana atunci au ramas neexplorate." Scenaristul continua: Prin intermediul unei istorioare de epoca, ASTRIX SI VIKINGII ataca si subiecte foarte contemporane, precum locul in societate al tinerilor, al femeilor si relatiile dintre popoare."

ASTRIX reprezinta o privire anacronica asupra unor aspecte sociale transpuse in epoca galo-romana. Ren Goscinny reusea sa adopte acest aer amuzat, ironic, unoeri la limita absurdului. Cu toate acestea, paralele facute de el la vremea aceea au trebuit modernizate, deoarece banda de desene animate dateaza din anul 1967 , pentru a introduce realitatea din 2006. De exemplu, personajul Goudurix, care in banda desenata are un numar in care canta rock, astazi are un stil mai mult spre funk si rap. De asemenea, a aparut un porumbel denumit SMS, care il insoteste pe G
oudurix si transmite mesaje. In acest spirit, am inventat de asemenea nume de personaje, precum Abba, care face referire la celebra trupa suedeza. Abba este o tanara impetuoasa, in stare sa se impotriveasca barbatilor. De asemenea, am inventat-o pe Vika, sotia sefului viking obsedata de ideea de a-si redecora casa..."

PENTRU EROI CARE AU INTRAT IN ISTORIE

Stefan Fjeldmark: Cat priveste calitatea, am avut o mare ambitie. Niciodata nu se mai pusesera atatea mijloace in serviciul unei adaptari a lui Astrix pentru un film de animatie si fiecare in parte era pasionat de acest subiect. Baza activitatilor de desen a fost facuta conform metodei traditionale. Trasarea personajelor, decuparea foarte precisa, apoi crearea decorurilor, animatia, compunerea imaginii, fiecare dintre aceste etape a beneficiat de cea mai mare atentie. Am vrut neaparat sa respectam spiritul initiat de Uderzo. [...] Am vrut sa dam viata desenelor lui Uderzo."

Jesper Mrller adauga: Aceasta a fost piatra noastra de incercare pentru acest film. Trebuia sa respectam fizionomia personajelor dar si starea de spirit a benzii desenate. Trebuia ca filmul sa aduca ceva in plus fata de banda desenata, dar in nici un caz nu trebuie denaturata energia si caracteristicile care au adus succesul seriei Astrix si Oblix. Chiar daca folosim tehnica traditionala, ne-am servit si de cea informatica pentru a obtine imagini mai dense, mai bogate. Rezultatul nu consta in opozitia dintre vechi si modern, ci in combinatia dintre cele doua, care are un efect optim."

MIJLOACE LA INALTIMEA AMBITIILOR

Natalie Altmann: Indiferent de mijloacele pe care le-am folosit in acest film, nu am pierdut nicioadata din vedere ca principalul obiectiv este placerea spectatorului. ASTRIX SI VIKINGII reprezinta in primul rand ocazia de a fi partas la aventura unui personaj pe care il indragesti indiferent de varsta. Nu am privilegiat efectele tehnice in detrimentul istoriei. Fiecare efect, fiecare decor este pus in serviciul naratiunii. Niciodata nu s-a acordat mai multa atentie logisticii enorme a proiectului decat spiritului productiei."

Producatoarea executiva arata: ASTRIX SI VIKINGII reprezinta 4 ani de munca, un buget de 22 milioane de euro, 1.3oo planuri, mai mult de 100.000 de desene, sute de decoruri, intre 300 si 500 de persoane care au muncit in Franta si in alte parti. Este extraordinar sa ai parte de o productie care sa permita unor persoane din mai multe tari sa lucreze impreuna la elaborarea unui mare proiect. Franta este tara fondatoare, deoarece este o istorie scrisa de francezi, realizata cu ajutorul a numerosi creatori francezi."

Colaborarea cu alte talente venite din numeroase tari din Europa fac din acest film o productie in acelasi timp frantuzeasca si europeana, dupa imaginea personajului principal. Cred ca numai Astrix putea beneficia de acest lucru, pentru ca, dupa cate stiu eu, este singurul personaj care spune ceva atator oameni intr-o maniera atat de personala in tot atatea tari."

ASCULTAND LUMEA

Natalie Altmann povesteste: Am vrut sa acordam o atentie sporita ambiantei sonore, vocilor si muzicii, pentru ca aceste elemente sunt adesea neglijate in folosul imaginii. Dar ele au o contributie fundamentala la transportarea spectaorului in inima povestirii."

Alexandre Azaria adauga: Din punct de vedere muzical, am segmentat filmul in doua parti. Universul viking, cu o muzica destul de martiala, compusa mai ales din cornuri. Si tema galezilor, in special cea a lui Goudurix. Nu am vrut sa incarc filmul de teme, deoarece are multe dialoguri iar in spatiul care ii ramane, muzica trebuie sa se poata identifica imediat. Alt aspect de mentionat este ca nu am incercat nici o clipa sa fac muzica de desene animate, am abordat compozitia ca si cum as fi facut-o pentru un film artistic. Chiar daca uneori apar nuante specifice, am evitat tonul saltaret care poate aparea in desenele animate.

Alt atu al filmului, primul cantec din genericul de sfarsit Toate secretele" este interpretat de Cline Dion. Natalie Altmann arata: Este un cantec care vorbeste de o afectiune care depaseste distantele si obstacolele. Cantecul corespunde perfect spiritului filmului, iar faptul ca este cantat de una dintre interpretele francofone cele mai cunoscute din lume reprezinta un nou atu al universului lui Astrix."

ASTRIX, interpretat de Roger Carel

Pentru mine, Astrix este un vechi camarad. Prima data cand l-am interpretat a fost acum mai bine de treizeci si cinci de ani, pentru radio. Goscinny si Uderzo voiau sa faca un foileton si cautau voci pentru personaj. Acesta, desi simpatic, era tot timpul ragusit! Exact tipul micutului francez, asa cum este el vazut de straini! Dar el este de asemenea cinstit si drept, si il defineste prietenia cu Oblix. Fiecare il pune in valoare pe celalalt."

De-a lungul timpului, l-am vazut pe Astrix evoluand. In acest film il gasesc mai tandru, mai sensibil, mai emotionat decat in benzile desenate. Aceasta este o fateta noua a personalitatii sale. In fata acestui baiat, natura sa paterna iese la suprafata pentru prima data."

Cu personaje precum Kermit, C6-PO, Winnie the Pooh Bear, Alf, am ocazia de a-mi imprumuta vocea unor personaje bune care dureaza in timp Winnie dureaza din 1950! dar, ca sa fiu sincer, Astrix ocupa un loc aparte. In primul rand pentru ca este o creatie in totalitate frantuzeasca. Este personajul nostru", si nu poti sa nu te atasezi de el! Acest micut galez este totusi stramosul nostru! Ma simt apoape de el. Daca ii seman, atunci ii seman mai ales la nivelul energiei si al vitalitatii. Ca si el, sunt tot timpul in miscare!"

OBLIX, interpretat de Jacques Frantz

la inceput mi s-a cerut sa dau probe. Cand am aflat ca ma alesesera am fost foarte fericit. Am avut sentimentul ca voi intra in instorie. Oblix exista deja pe marele si micul ecran, dar nu voiam sa vad si sa aud nimic din ceea ce fusese, pentru a pastra o pagina alba. Cu tot respectul pentru predecesorii mei, acesta urma sa fie Oblix al meu. Trebuia sa ii imprim ce simteam eu ca reprezinta acest personaj de cand eram copil. Apoi, acesta nu e chiar un dublaj. Este mai exact o individualizare a vocii. Adica exista un suport mut, o imagine care trebuie sustinuta, la care trebuie sa contribui cu particularitatile si personalitatea ta."

Oblix este un tip incredibil de tandru, de o gentilete profunda. Dupa mine, el nu e prost, e doar naiv. Are o modalitate globala de a vedea lucrurile, are perceptia sa personala asupra lumii! Dar din senin se declanseaza ceva in mintea lui, ceva pe care nu il intelege, o nedreptate pe care o resimte foarte puternic. In prima faza se pune bosumflat in coltul lui! Dupa care, poate deveni foarte contrariat atunci cand e vorba de romani. A depasit pragul violentei, o cunoatte la perfectie de cand era mic copil."

GOUDURIX, interpretat de Lorrnt Deutsch

Atunci cand am fost contactat pentru a interpreta unul din personaje, nu mi s-a spus care anume. Am acasa toate albumele din seria Astrix" si m-am apucat sa le recitesc intrebandu-ma a cui era vocea pe care urma sa o interpretez. In Astrix si normanzii" am ghicit ca era vorba de micutul parizian din Lutetia, Goudurix. Eram tare fericit si cred ca personajul este chiar si mai reusit in film.

La inceput pare cam pretentios, dar are un fond bun si te atasezi de el. Dupa el, bretonii sunt niste taranoi pentru ca vine de la oras. Are propriile coduri, universul sau personal, dar nu este inchistat in constangerile celor de o varsta respectabila, ale academismului. Daca are multe de invatat, poate de asemenea sa faca societatea sa inainteze. Este un personaj pozitiv, chiar daca la inceput pare arogant si lipsit de respect."

In nici un caz nu voiam sa para detestabil. Trebuia sa se simta generozitatea tineretii. Goud
urix e plin de vise. Are propriile sale pasiuni pe care ajunge sa le comunice altora, de exemplu atunci cand danseaza. Personajul a fost creat in 1968, urmand un pic imaginea acestor tineri revoltati din anul 1968. Dar nu am vrut sa reprezinte o ruptura totala fata de generatia veche, pentru ca are nevoie de ei. Pentru a lupta impotriva fricii, pentru a intelege lucrurile, pentru a se gasi pe sine, are mare nevoie de Astrix si Oblix."

ABBA, interpretata de Sara Forestier

Astrix mi-a umplut copilaria. Atunci cand mi s-a propus sa interpretez una din voci nu am ezitat nici o secunda. O interpretez pe Abba, fiica sefului vikingilor. E o razboinica. Atunci cand am decoperit-o, am inceput s-o iubesc imediat. E frumoasa, super sexi si are o personalitate puternica. Ii ador energia, bretonul ei roscat si dintii ei in vant.

Este spontana si nu ii e frica sa sfideze cutumele prea patriarhale ale poporului sau. Look-ul sau foarte modern m-a surprins, caci se integra foarte bine in universul lui Astrix."

Abba reprezinta un motor, o miza care genereaza istorie. Cryptograf vrea sa se foloseasca de ea maritand-o cu fiul sau pentru a ajunge sa detina controlul tribului; din cauza ei Goudurix va dori sa se autodepaseasca. Aerul ei natural, lipsa oricarui calcul ii dau si mai mult farmec, deoarece ea nu face uz de puterea pe care o detine. E un paradox interesant, dar ea este involuntar cauza multor lucruri."

CRYPTOGRAF, interpretat de Pierre Palmade
Am crezut ca mi se va oferi rolul bardului asa cum s-a intamplat in film, dar nu! Il joc pe Cryptograf, vicleanul care comploteaza pentru a lua locul sefului vikingilor. Este josnic, o secatura si mult mai batran decat mine!"

Mi se pare incredibil ca, pe toata durata lucrarii lor, Goscinny si Uderzo au reusit sa amestece atat de bine o epoca indepartata si niste teme atat de moderne. Universul lor are la baza personaje atat de puternice incat te prind in ciuda anacronismelor. Continui sa crezi in acest satuc care rezista. Pentru a ajunge aici, cei doi creatori trebuie ca se intelegeau de minune. Nici nu stiu care era Astrix si care Oblix..."

Cryptograf e un fel de Rasputin. Este geniul rau al sefului vikingilor. Face lumea sa creada ca se afla in contact direct cu zeii. Viseaza sa ia locul sefului, nu se gandeste decat la interesul sau, la gloria sa personala. Si pentru aceasta este gata sa se foloseasca de fiul lui cretin si sa-i trimita pe toti la pieire. Fara sa vrea, din cauza lui vikingii ajung sa creada ca frica da aripi. Evident, toate planurile sale se duc de rapa. E o adevarata placere sa joci rolul personajului negativ. Dintotdeauna am visat sa rad demonic si sa cad in prapastie urland Nuuuuuuu!"

Pentru a interpreta rolul Cryptograf, nu am vrut sa ma fortez, sa imit o voce de batran. Unii au un talent special pentru asa ceva, dar eu nu! Am pastrat in minte faptul ca e un tip fara curaj, care ia ochii tot timpul dandu-si aere dar care nu are nimic in spate. Pur si simplu, aveam doua-trei adjective in minte si am pornit la drum."

Te simti responsabil fata de personaj, esti foarte legat de el. Il creezi. Uneori simteam ca pot sa fac totul mai bine si voiam sa o iau de la capat. Asta nu dintr-un profesionalism dus la extrem, ci pentru ca stiam ca la acest film se uita copii, care trebuie sa creada ce vad. Trebuie sa le fie frica, trebuie sa rada. Nu ai dreptul sa te inhami pe o pista falsa, pentru ca aceasta interpretare va ramane pentru totdeauna!"

Atunci cand joc un rol, fie de teatru sau de cinema, apropii personajul de mine si imi exploatez natura. Dar Cryptograf exista deja, are o fata, niste trasaturi. Este un desen animat si trebuie sa ii respecti candoarea... Ador ideea ca pentru multi copii vocea mea va ramane de acum incolo cea a personajului negativ. Voi deveni teroarea scolilor!"


ASTERIX AND THE VIKINGS

Asterix si vikingii

Distributie:

ASTRIX - ROGER CAREL (Voce)
OBLIX - JACQUES FRANTZ (Voce)
GOUDRIX LORANT DEUTSCH (Voce)
ABBA SARA FORESTIER (Voce)
CRYPTOGRAF PIERRE PALMADE (Voce)
NARATORUL PIERRE TCHERNIA

Regie: Stefan Fjeldmark
Jespe Mrller

Scenariu: Stefan Fjeldmark
Jean-Luc Goossens
Albert Uderzo - comic
Ren Goscinny comic
Philip LaZebnik

Gen: Animatie

Productie:Franta / Danemarca

Durata: 78 min

Titlu original: Astrix et les Vikings

Distribuit in Romania de : New Films Romania