Piata de turism in 2009: evaluari, tendinte si prognoze pentru 2010

calendar_month 13 Aug 2015, 00:00
Un an greu, cu siguranta, un an in care s-au modificat clasamente, un an in care s-au redefinit competitorii valorosi, un an in care consumatorii de servicii turistice si-au modificat comportamentul de cumparare.
Piata insa s-a adaptat din mers crizei: furnizorii au scazut substantial tarifele (companiile aeriene au scazut tarifele pentru biletele de avion, insa si hotelierii au operat modificari tarifare importante).
Asadar, tarifele s-au micsorat in 2009 si din acest motiv numarul romanilor care au calatorit nu s-a diminuat substantial. Insa au devenit mult mai atenti si mai selectivi in alegerea agentiei turistice, dar si in fata agentului de turism de la care doresc servicii de calitate la preturi cat mai mici.
Se mai poate vorbi insa si de o alta modificare a comportamentului consumatorilor de servicii turistice: timpul alocat unei vacante s-a diminuat considerabil (in loc de o medie de 10 - 12 zile, in 2009 romanii au petrecut 6 - 7 zile in vacanta).
Ce au avut insa de castigat cei mai mari jucatori de pe piata de turism din Romania Paradoxal, desi pachetele turistice si-au micsorat pretul, desi romanii au petrecut mai putine zile in concediu ca in alti ani, desi cumparatorii sunt mai atenti si mai pretentiosi, jucatorii importanti au castigat credibilitate si cota de piata. Agentiile importante din Romania au avut in 2009 mai multi clienti ca in alti ani, cu certitudine.
O provocare pentru piata de turism din 2010 este segmentul corporate. Competitia intre jucatori se va muta si pe aceasta nisa. Vor castiga cei care stiu sa negocieze cel mai bine tarifele cu furnizorii, cei care vor oferi servicii de calitate, cei care au disponibilitate 24 h/24 pentru clientii lor. Este un segment care merita toata atentia agentiilor de turism deoarece volumul cererii este mare, deoarece intotdeauna vor fi companii care inregistreaza cresteri ce se reflecta si in volumul calatoriilor intreprinse, deoarece este un segment care aduce castig independent de variabile sezoniere.
In acelasi timp si companiile au tot interesul sa contracteze o agentie de turism pentru serviciile de business travel: tarife negociate mult mai mici, disponibilitate 24 h/24 (jucatorii de pe piata de turism care si-au dezvoltat servicii de call center vor avea de castigat pe nisa corporate), consultanta pentru serviciile de travel.
In concluzie, in anul 2009 piata de turism din Romania s-a maturizat. Jucatorii slabi au pierit, lasand loc agentiilor care au supravietuit crizei si care s-au adaptat noilor cerinte ale pietei.
Studiu realizat de Perfect Tour
www.perfect-tour.ro