7 pasi pentru o voce credibila

Publicat: 24 Feb 2010 00:00

Oamenii au grija la mesajele verbale pe care le concep, fara a mai fi atenti la modul in care o spun. Dar in comunicare este important nu doar ceea ce spui ci si modul in care folosesti sunetele. Pentru ca ascultatorii isi construiesc o imagine despre vorbitor auzindu-i cuvintele si ajung chiar sa ii evalueze sinceritatea si credibilitatea pe baza vocii acestuia.

De aceea trebuie sa intelegem ca vocea este mai mult decat ne-am obisnuit. Vocea vorbitorului poate sa transmita mesaje puternice catre ascultatori. Ii poate face sa fie atenti, sa asculte si sa duca la indeplinire ceea ce li se spune. Cu ajutorul vocii se poate certa, ironiza, aprecia si admonesta interlocutorul. Limitele vocii sunt date de modul in care stim sa o utilizam si de atentia pe care i-o dam. Iata cateva metode pentru a putea sa iti gestionezi cu mai mare usurinta modul de utilizare a vocii.

1. Stai drept! Cand stai drept, cutia toracica poate sa isi foloseasca la maxim capacitatea. De ea depinde in mare parte forta vocii. Acest lucru iti va permite sa vorbesti mai mult fara sa faci pauze exact in mijlocul propozitiei sau a unui cuvant important si nu va da impresia interlocutorului ca alergi la o cursa de semi-fond.

2. Ajusteaza-ti volumul vocii in functie de circumstante. Vorbeste suficient de tare incat sa te auda toata lumea, dar nu tipa daca ai un singur interlocutor langa tine. Modificarea volumului in timpul vorbirii mentine atentia celorlalti. Pont: coboara vocea cand te pregatesti sa iti exprimi un punct de vedere important si ridic-o gradual pentru a prezenta concluzia pe tonul cel mai ridicat!

3. Redefineste-ti tonul vocii! Controleaza-ti vocea, astfel incat, de exemplu, cand pui o intrebare finalul sa fie pe un ton mai inalt, iar atunci cand afirmi ceva tonul final sa fie unul coborat. Cei care fac afirmatii si le incheie pe un ton specific intrebarilor dau afirmatiilor lor o nuanta de ambiguitate care trebuie evitata. Tonul cel mai potrivit pentru a fi convingator este unul jos, care exprima calm si autoritate. Tonurile inalte, stridente, imbufnate sunt neconvingatoare si sfarsesc prin a fi ignorate.

4. Schimba ritmul vorbirii! Pentru a atrage atentia asupra unor elemente importante din mesaj poti schimba ritmul vorbirii, alternand de la repede la mai incet sau invers. In acelasi timp, ai grija sa nu vorbesti mai repede decat sunt obisnuiti interlocutorii pentru ca nu te vor putea urmari si nici mai rar, pentru ca isi vor pierde interesul fata de ceea ce le spui.

5. Accentueaza cuvintele importante! In cursul rosteste mai apasat cuvintele sau silabele care ti se par importante prin sensul pe care il dau mesajului. Accentul poate sa mute atentia interlocutorilor la ceea ce consideri esential in ceea ce spui.

6. Foloseste combinatiile vocale! In timp, poti incerca sa folosesti toate aceste elemente la un loc, pentru a obtine efect maxim. Poti combina un volum redus cu un ritm normal si un ton cald pentru a transmite siguranta si sinceritate sau un volum ridicat cu un ritm rapid si un ton inalt pentru a trasmite semnale negative si agresive.

7. Fii atent la pauze! Poti folosi pauzele in vorbire pentru a da un efect mai mare mesajului sau pentru a putea sa respiri. Nu respira in mijlocul cuvantului sau al propozitiei. Respira la finalul propozitiei sau al frazei si cauta sa o faci discret, fara ca interlocutorul sa auda. Pentru asta e bine sa exersezi respiratia controlata pana ajungi sa respiri automat la momentul potrivit.

Controlul vocii este esential pentru a putea construi mesaje convingatoare. Asa cum oamenii ne analizeaza credibilitatea prin gesturile pe care le facem, asa ne si vad prin sunetele cu care ne transmitem mesajele. Cu cat vom putea sa le controlam mai bine, cu atat mesajele noastre vor fi mai agreabile si mai usor de urmarit si acceptat de catre interlocutori.

Gabriel Ferugean, Director de training, www.bigpr.ro.

Concurs!

Raspunde la intrebarea de mai jos si castiga un curs de comunicare oferit de Big Media si aprobat de
CNFPA (Consiliul National de Formare

Profesionala).

Ai aplicat vreodata tehnicile expuse mai sus Si daca da, in ce imprejurari

Lasa raspunsurile in sectiunea de comment de mai jos.


Acest site foloseste Cookie-uri.
Folosim cookie-uri pentru a personaliza continutul si reclamele, pentru a oferi caracteristici specifice retelelor sociale si pentru a analiza traficul nostru. De asemenea, impartasim informatii despre felul in care ne utilizati site-ul, cu partenerii nostri de pe retelele sociale, de publicitate si de statistica in conformitate cu Politica de confidentialitate. Va puteti administra preferintele in Setari cookie.