Din pacate nu se cunoaste cu exactitate cauza cancerului de prostata, insa s-au identificat mai multi factori de risc, adica elemente care cresc sansa de a face aceasta boala. Din fericire, destul de multi dintre aceesti factori de risc, cum ar fi de pilda ceea ce mancam, pot fi inluentati de deciziile noastre. Ceea ce inseamna ca sta in puterea noastra sa prevenim cancerul de prostata!

Factori de risc
Varsta: Riscul de a face cancer de prostata creste o data cu inaintarea in varsta, mai ales dupa 50 de ani.
Prezenta bolii in familie: Barbatii care au rude apropiate ce au suferit de cancer de prostata au un risc mai mare de a face si ei aceasta boala. De exemplu, daca tatad dvs. a avut cancer de prostata, riscul dvs. este de 2-3 ori mai mare. Daca fratele dvs. a avut cancer de prostata, riscul dvs. poate fi de pana la 5 ori mai mare. Iar daca in familia dvs. a existat atat cancer de prostata cat si cancer ovarian sau de san la rudele din partea mamei, riscul dvs. de cancer de prostata poate fi de 6 ori mai mare!
Alimentatia: Unii factori alimentari par sa cresca riscul - de exemplu alimentatia bogata in carne rosie, grasimi si produse lactate. Dimpotriva, alte alimente par sa aiba un efect protector.
Alimente protectoare
Specialistii de la American Institute for Cancer Research estimeaza ca peste 30% din toate cancerele sunt legate de dieta. Organizatia Mondiala a Sanatatii , intr-un raport epocal publicat la sfarsitul anilor '80 intitulat Dieta, nutritie si prevenirea bolilor cronice merge chiar mai departe si afirma ca intre 35 si 60% din toate formele de cancer (si exista peste 100) sunt legate de greseli in alimentatie.
Legatura dintre cancer si alimentatie este dubla, in sensul ca unele alimente si obiceriuri alimentare cresc riscul de cancer, iar altele il scad. Nici cancerul de prostata nu face exceptie. Studii recente au demonstrat existenta unei legaturi stranse intre ceea ce mancam si aceasta forma de cancer.
Factori alimentari protectori fata de cancerul de prostata
Fructele si verdeturile: Exista numeroase argumente solide in sprijinul efectului protector fata de cancer al fructelor si legumelor. Un studiu recent al Fred Hutchinson Cancer Research Center din SUA a aratat ca un consum crescut de legume determina o scadere apreciabila a riscului de cancer de prostata. Astfel, barbatii care consumau in medie 4 sau mai multe portii de legume pe zi aveau un risc de cancer de prostata cu 35% mai mic comparativ cu cei care consumau mai putin de 2 portii zilnic.
Legumele si verdeturile cu cel mai puternic efect protector au fost cele din familia verzei (varza, conopida, varza de Bruxelles, broccoli etc.). Barbatii care consumau 3 sau mai multe portii pe saptamana din aceste alimente se bucurau de o scadere a rsicului de cancer de prostata cu 40% comparativ cu cei care mancau astfel de alimente mai rar de o data pa saptamana.

Rosiile si sucul de rosii: Cateva studii au identificat licopenul (care se gaseste in cantitati mari in rosii si in sucul de rosii ca avand un puternic efect protector. Un studiu efectuat pe 22.000 de barbati, urmariti timp de 13 ani a evidentiat la cei cu nivelul sangvin de licopen cel mai crescut un risc de cancer de prostata cu 60% mai mic comparatic cu cei cu niveluri joase.
Vitamina E: Un studiu finlandez efectuat pe un grup de 29.000 de fumatori care au luat zilnic un supliment de 50 ui de vitamina E a evidentiat o scaderea cu 41% a deceselor prin cancer de prostata.
Vitamina D: Vitamina D pare sa aiba un efect anti-tumoral fata de cancerul de prostata. Date extrase dintr-un studiu asupra unui mare numar de lucratori sanitari (peste 47.000 de barbati) au aratat ca vitamina D (si consumul de fructe) protejeaza intr-o buna masura impotriva cancerul de prostata.
Seleniul: Seleniul este un element mineral cu proprietati antioxidante in organism. Datele studiului lucratorilor sanitari au aratat ca barbatii care consumau cel mai mult seleniu aveau un risc cu 51% mai redus de a face cancer de prostata comparativ cu cei care aveau cel mai redus aport din acest mineral. Acelasi efect a fost evidentiat si de un studiu clinic experimental, in care unui grup de 1.312 persoane li s-a administrat 200 mcg de seleniu zilnic timp de 4,5 ani. S-a constatat o scadere a cancerului de prostata cu cca. 50% fata de grupul de control caruia nu i s-a administrat seleniu. Alimentele cele mai bogate in seleniu sunt cerealele integrale si nucile braziliene (2 nuci braziliene sunt suficiente pentru a acoperi necesarul de seleniu pentru o zi intreaga).
Atentie la cat mancati! A nu manca prea mult se dovedeste a proteja nu doar impotriva obezitatii ci si a canceruui de prostata. Cel putin asa reiese dintr-un studiu efectuat in 197 in Canada: barbatii care consumau cele mai multe calorii aveau un risc de cancer de prostata de 2,7 ori mai mare decat cei care consumau cele mai putin calorii.
Reduceti consumul de grasimi! Cei care consuma prea multe grasimi - atat animale cat si vegetale - au de infruntat un risc de 2-3 ori mai mare de a se imbolnavi de cancer de prostata. Exceptie fac uleiul de masline si grasimile de tip omega-3 (cum sunt cele din semintele de in si nuci).
Reduceti consumul de lapte si de produse lactate. Unele studii au evidentiat o legatura intre consumul de produse lactate si cresterea riscului de cancer de prostata. Cauza pare sa fie aportul mai mare de calciu la cei care consuma lactate.
Soia Soia - celebra soia - isi dovedeste calitatile preventive si in dreptul cancerului de prostata. Astfel, unul din studiile mari (12.000 de participanti) au surprins prin constatarea ca barbatii care consumau zilnic soia se bucurau de o scadere a riscului de cancer de prostata cu 70%!
RECOMANDARI din partea American Cancer Society
Specialistii de la American Cancer Society sunt de parere ca recomandarile cele mai importante care se pot face celor ce doresc sa previna cancerul de prostata sunt patru. Iata-le:
Alegeti cea mai mare parte a alimentelor din surse vegetale
Limitati consumul de alimente bogate in grasimi, in special din surse alimentare de origine animala.
Fiti activi fizic. Reveniti la si mentineti-va greutatea corporala normala .
Evitati sau limitati consumul de bauturi alcoolice.
`Decalog` al prevenirii cancerului de prostata
Reduceti consumul de carne si de alte alimente bogate in grasimi animale (aceasta are efect benefic si asupra sanatatii inimii).
Folositi cu moderatie toate grasimile , inclusiv cele vegetale (uleiul de masline nu pare sa creasca riscul de cancer de prostata).
Consumati mai multe fructe si legume, indeosebi legume din familia verzei, precum si mai multe rosii si suc de rosii.
Folositi laptele si produsele lactate cu prudenta. Daca sunteti deschis la nou, incercati laptele de soia.
Evitati supra-alimentatia si excesul de kilograme.
Ganditi-va si discutati cu medicul dvs. eventualitatea folosirii unui supliment cu vitamina E.
Consumati regulat cereale integrale pentru a va asigura un aport satisfacator de seleniu.
Verificati daca aveti un aport satisfacator de vitamina D.
Faceti regulat miscare si evitati consumul de alcool.
Nu neglijati controalele medicale periodice. Ideosebi dupa 50 de ani se recomanda efectuarea anuala a unui control medical (tuseu rectal, eventual ecografie) si dozarea antigenului specific prostatic (PSA) a carui valoare in sange creste in general mult in cazul unui cancer de prostata. Cu cat un eventual cancer este descoperit si tratat mai repede, cu atat sansele de supravietuire pe termen lung sunt mai mari.
va multumesc.
am comandat de pe internet, de la casaplantelor, ca in farmacii nu am gasit, produsul Prostal, pentru problemele tatalui meu, va spun sincer, este in luna a 3 a de tratament si deja se simte mai bine, urineaza mai bine, iar noaptea nu se mai trezeste sa mearga la baie. sper ca v-am ajutat, numai bine!
Sportivi
Alessandra Ambrosio
Marisa Miller
Nikoleta Lozanova
Josephine Baker
Larissa Riquelme
Walter Zenga a antrenat trei echipe din Romania si are o multime de amintiri despre...